Showing posts with label berjalan2. Show all posts
Showing posts with label berjalan2. Show all posts

Monday, 16 February 2015

Buku Q&A Fiqh Perubatan


Buku Q&A Fiqh Perubatan

Masa dalam lima minit, umi beritahu cepat sikit Pilih nak beli apa ..mata terus terpandang satu buku yang penuh warna-warni, ceria..eh macam kenal je nama ni.. Dr. Muhammad Rafiqi, ehh MBBch Uni Ain Shams..em Suami kak Amirah Yusof ni..waah da tulis buku ye dia sekarang ni..maju2..terus ambil buku tu, baca sikit kat belakang, tgk harga rm33.. em Okey je harganya..isi pun nampak padat.

Apabila balik rumah, terus nak cuba jubah baru (,,sbb excited sangat td jumpa jubah lawa sgt design tp harga bawah rm100) eh mcm tertinggal sesuatu je..oh buku tu, malam nanti nak cuba buka baca
Mm..topic by topic Alhamdulillah tak jemu..menarik sangat buku ni, ringkas, padat, mudah nak faham sbb mind map & infographic.. I like!! Hehe




Baru tahu kewujudan buku ni. Rasanya baru je keluar. Jadi cepat2 la gi tengok kat kedai buku sebelum habis :-) . Saya beli kat Mydin Hypermarket Subang Jaya, tingkat 2 bahagian alat tulis. Kat situ ada banyak jugak buku2.. best ;)

Antara kandungan buku Q&A Fiqh Perubatan ni ialah: 
Apakah maksud rongga yang disebut oleh fuqaha
Hukum berkahwin bagi pesakit yang sepenuhnya mandul
Bolehkah orang Islam menderma organ kepada orang bukan Islam
Bagaimanakah 'iddah bagi wanita yang dibuang rahim (hysterectomy)
Bila najis jadi suci

Pastu letak di belakang ayat kt atas tu tanda soal ??? Hihihi

P/s: saya sekarang sudah berada di Mesir 
Lagi lima hari kuliah akan bermula, insyaallah:) 
Banyak juga topik dlm buku dari seminar2 yg telah sy hadiri..tapi nota2, handout tak ingat dah letak dekat mana..hoho. dr. Rafiqi ni ada dua degree jugak, syariah uni azhar+ medik uni ain shams :)

Friday, 1 August 2014

Eidul-Fitri di Iskandariah (Alexandria), Mesir (2014)





Assalamualaikum semua
Alhamdulillah hari ini da masuk lima hari da kami satu keluarga bercuti di Iskandariah (Alexandria), Mesir
28.7.2014 (1 Syawal), baba (bapa mertua saya) tiba di lapangan terbang Borg Al-Arab.. kesian kat baba.. ada masalah beg..hilang..tak tau tersangkut kat mana.. bila kami sampai, ramai sangat orang kat luar, bukan duduk atas kerusi kat dlm ruang lobi..pelik..taktahu kenapa..kesian jugak dekat orang ramai musim panas pula tu huhu..sabar je la..
dari lapangan terbang ke apartment ..hu lamaa.. dua jam atau 
kurang..kami sewa di belakang bangunan Faisal Islamic Bank

dua bilik tidur, dapur, bilik air dan ruang tamu yang besar..perabot lengkap, le 600/hari..huuu mahal bagi saya..tapi bila fikir balik, murah sikit berbanding sewa bilik hotel le350/hari.. kalau dua bilik, bilik kami dan baba: le700/hari…hurm baikla apartment…kami tiba di Alex 27.7, sehari sblm baba sampai..hotel termurah la le350 tu..lagi satu, skg ni musim raya eidul-fitri..dan Alex ni mmg Bandar pelancongan..so okey la 
    kan

le100=lebih kurang rm50



okey terus cerita satu2



Restoran
Saya penggemar makanan laut. Sangat..heeeii
Kalau boleh nak makan udang hari-hari tapi en.suami akan 'sound', eh udang takde daging, vitamin sikit, nanti awak tak sihat..haa gitu..so xley obsess sgt huu
Saya paling suka restoran GAD.. sup seafood dia masyaAllah sedapnye.. I wish I can make it in future amin
Sup seafood, dlm tu ade udang kecil je, saiz separuh ibu jari, baby crab dan sotong (le16)
Lagi satu, ayam panggang, separuh le24 makan dengan sup tomato(order asing le11 rasanya)
Restoran Imperial, dekat dgn Cecil Hotel, katsitu saya suka sangat Spring Roll dia..ape entah nama spring roll tu..macam bahasa Portugal Sepanyol kot kehkeh..tapi sedapp..saya makan sambil tulis resepi n bahan ape yg ade dalam tu sbb kan kdg2 klu kita makan kita dpt agak dia letak ape..ingat nak buat..klu jadi rasa dia lebih kurang Imperial, saya akan kongsi kat sini, kalau tak makan diam2 je kuikui

Zoo Iskandariah
(harga tiket masuk:le20/non-Egyptian)
Ramai sangat orang katsini musim2 raya ni..maklumlah orang Arab dia tak macam orang Melayu raya lawat rumah sanak-saudara..diorang akan pergi berkelah atau lawat tempat-tempat menarik.. daan kat zoo ni ada juga orang berkelah..tak tahulah duduk saje makan nak hilang lapar ke atau memang betul2 berkelah huhu..nampak diorang siap baring2 lagi hoho

Bila masuk zoo ni, kosong je sangkar-sangkar.. sepatutnya ada hyena strips, tinggal sangkar kosong je, beruang pun macam kurus je..nampak serabai je..zookeeper takde masa kot nak sikat rambut bear ni uhuhu..
snap yg comel je ahaks :)



ramai org kt sini..rupanye tunggu hippo timbul haha.. hippo lak suka sgt berendam.bila timbul,semua bersorak..ahaha.ye la ..panas kan omomo

hyena blackdot

singa berumur..yg muda remaja ade dlm bangunan kuning..khas utk singa je..takde binatang lain dlmtu

ambil gambar dgn mahram je haha ..singa betina

Haa..meh nak cerita..ada kuda(boleh tunggang:le5/sorang,dlm bulatan je,tak keluar mana2), monyet, unta, beruang, hippopotamus, singa, angsa, burung unta dan banyak lagi.. tapi….takde harimau

bagi makan .. pieces of fish for them


Taman Diraja Montazah
Ni tadi baru lawat. Dulu-dulu ingatkan Istana Raja Farouk je ada dalam ni rupa-rupanya…. Ada pelbagai restoran, hotel dan resort, dan semestinya taman la kan.
Sebenarnya kami datang ke Montazah untuk makan.. tapi pemandu teksi kata takde restoran katsini, ada hotel je..jadi, baba cakap okey, saya nak hotel..kami singgah la dekat Helnan Palestine Hotel..makan katsitu..aku order Prawn Noodles, baba Grilled Salmon, en.suami order Steak..cantik sangat hotel ni, tepi pantai..kami makan kat dalam pun boleh tengok pantai sbb dinding kaca semua..yang saya tak berapa suka, pelayan perempuan katsitu..hotel kemain nama Palestine..tapi waiter pakai skirt..menyampah la saya..okey..calm down huu..takde sensitivity langung kot management hotel ni..okey..geram sangat..bila tapau makanan sbb saya makan tak habis, paperbag kat situ tertulis Helnan International Hotel..apee keerr..(prayforGaza)
Lagi satu, servis lambat, takde pelanggan pun tapi lambaat sangat masak..huu klu baba ajak datang restoran tu rasa taknak pergi da..huhu
okey


resort @Helnan

Istana Raja Farouk

boleh jogging

Resort betul2 mengadap pantai

esok plan nak shopping yeay!
kosong rasa klu bercuti tak shopping, tp bagi hubby n baba diorang cool je.. yg penting, makanan kat restoran/buffet mesti best 
tu la beza perempuan dgn lelaki heeii
okey
tu jep
pasni bolehla jalan2 di Iskandariah
dan lawat tempat2 menarik

saya bulan madu tahun lepas 2013 pun kat Alex juga..
tahun lepas sebenarnya baru kahwin..rasa macam sekejap puleer masa..eheh 


Wednesday, 3 July 2013

Santai Petang @Hadiqah Hussien, Amman


Assalamualaikum

selamat pagi hehe
dah crite ttg mimpi, nk cerita psl Hadiqah Hussien lak spt yg dijanjikan pd entri yg lps

Hadiqah Hussien ni biase2 je klu nk dibandingkan dengan Malaysia
Taman Tasik Titiwangsa lagi best
kalau nak yang lebih semula jadi, kunjungilah Taman Tasik Perdana(TTP).
kat  TTP la best kot. ade taman rama-rama n taman orkid berdekatan. Kiranya boleh gi sekali harung.

okey back to Jordan. HH ni kan klu tambah kerusi, bunga2 lg best. Merata kami cari tempat nak duduk huhu sbb tak bawa tikar..~
oh yea, masjid die cantik.
dan selalunya petang Jumaat memang sgt ramai orang. Warga Amman akan kumpul kat HH lepas solat Jum n balik sebelum Maghrib.
Kagum dgn diorang ni. Masa maghrib tu penuh saf.
Memang ramai la orang ni. Tiba-tiba otak bisnes aku berkata, "Kalau jual cupcake/kuih-muih ni, gerenti habis nih" wahaha
okey2
ape2 pn, aku datang sini utk menghilangkan boring
n nak bersantai-santai jep
ni adalah kali pertama aku dtg sini hoho~

HH ni masuk free je
Ade gerai jual potato spongebob tp tak beli pun
Ade 2 padang bola besar. 1 tempat permainan kanak-kanak; buaian, gelongsor dll..
yang lain2 tu dlm 5 kot court utk tenis, badminton, bola jaring/keranjang
klu taknak ramai org, pergila selain dr Jumaat.
HH ni memang kurang kerusi. bawa la tikar masing2 ye hoho
Sesuai utk lelaki jogging.

bekalan: homemade fishball (boiled&fried)

yg coklat tu jemput pisang hehe. *tip:klu nk buat jemput, ltk soda bikarbonat, rangup yoo!!

pintu masuk HH

pokok ni mencuri perhatianku. kt bawah daun kecil2, kt ats pjg2 mcm aiskrim batang..subhanallah~

kat sebelah kiri ni, penuh dgn pokok. so blh pilih yg mana utk menjadi teduhanmu :)

katsini pun ade org pasang khemah tau. BBQ pun ade. kami tikar pn tak bawa.sebbek ade org tggal surt khabar & plastik pnjg. blhla bersantai dibwh pokok2 renek ini

makan!

nyam nyam nyam

bunga kecik2 comel kat kwsan masjid


Masjid Raja Hussien. ramai pengawal katsini. klu nak masuk, kne pki tutup aurat sempurna
Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak =)

Sunday, 28 April 2013

Enam Kelebihan Mandi Sebelum Subuh





Assalamualaikum..
Jom ketahui 6 kelebihan mandi sebelum subuh.. :)

6 KEBAIKAN MANDI SEBELUM SUBUH

Menurut kajian sains, kandungan gas ozon pada waktu pagi lebih tinggi dari waktu lain. oleh itu, gas ozon ini juga amat penting untuk tubuh badan anda. jika anda mandi sebelum waktu subuh, ia bukan sahaja membersihkan malah memberikan kesegaran dan manfaat untuk tubuh badan anda. antara manfaatnya ialah :

1. Kulit lebih lembut dan halus
Pada waktu pagi selalunya anda akan memasang water heater untuk mendapatkan air yang hangat dan menghilangkan kesejukan. Jika anda memiliki lingkaran hitam di bawah mata, mandi menggunakan air sejuk dapat mengurangkan kegelapan pada bawah mata. Begitu juga dengan kuku, ia akan menjadi lebih sihat, kuat dan tidak mudah retak. Kulit pula menjadi lebih lembut dan halus.

2. Melancarkan peredaran darah
Jika peredaran darah anda lancar maka tubuh badan anda akan menjadi lebih sihat dan bertenaga. Malah anda juga boleh melakukan aktiviti seharian tanpa rasa letih.

3. Meningkatkan kesuburan
Kesihatan tubuh badan manusia akan mendapat reaksi yang positif apabila anda mandi pada waktu pagi. Ia dapat meningkatkan hormon testosteron pada lelaki dan hormon estrogen untuk wanita.

4. Mengurangkan risiko darah tinggi
Untuk anda yang memiliki penyakit darah tinggi, mungkin ini merupakan salah satu cara untuk anda mengurangkan penyakit anda. Insya ALLAH, dengan izin ALLAH, jika ia diamalkan selalu, penyakit anda akan pulih.

5. Mengurangkan tekanan serta tenang
Air yang sejuk akan melancarkan kembali peredaran darah setelah lama berbaring. Buat anda yang mengalami tekanan/depression, inilah cara yang terbaik untuk anda menghilangkannya. 

6. Meningkatkan sel darah putih
Mandi menggunakan air sejuk akan meningkatkan sel darah putih di dalam tubuh badan. Apabila sel darah putih banyak, maka daya tahan penyakit dan tubuh badan boleh melawan virus. Insyaallah, badan anda tidak akan mudah dijangkiti penyakit.



klu bilik air cmni, agk2 senang tak nak bangun sblm subuh??

Monday, 24 December 2012

Free Study@Harvard,MIT,Barkeley~

assalamualaikum
one day i browsing internet as usual...and 
ehhh? really??

free
and free
okey!


right click to view larger. to check the web link~



harvard free. MIT free. eh?

--dan bila terkenangkan diriku yang da ambil medik ni..tambah2 lak tahun 5 ni
banyak yang kena digest betul2 study betul
assignment ade. eei banyakla kan..tak sempat nak genggam semua
so,, I promote kat u all la ni
sorry bagitahu lambat *sila tgk tarikh dy untuk setiap course*
but quite interesting..
kena buat assignment and project la..pastu send kat pihak dy
but on certificate, no grade will be stated
arrghh tu yang tak best
but remember what u will get? ilmu
ilmu

kan ade hadith ke ke ape eh,, mafhum dia camni- semakin kita belajar ilmu ni, semakin senang kita nak masuk syurga-

ok itu aje
*lapar la pulak*
*bye nak makan nasi goreng, u all nak? hehe


trivia~
Brother Nouman continued his talk to focus on some reflections on Surah Ibrahim (Chapter 14 in the Quran), which was revealed by God at a time when the situation of the first Muslims in Makkah was becoming very difficult due to the persecution they were facing from the people of Quraish. This purpose of this surah was to help Muslims cope with the hardships they were facing by narrating to them what happened to the Israelites who were persecuted by Pharaoh and his soldiers who used to kill their children. God says in verse 14:7 { 'If you are grateful, I will surely increase you [in favor]; but if you deny, indeed, My punishment is severe.'}.

Being patient is important when facing difficulties, but also being grateful for God’s many bounties which we can’t even count. We have a divine promise that if we are grateful God will increase us and this is very important for Muslims in the West to remember, we must have the attitude of gratitude to succeed and come closer to God.





PrinzessinKampf ph0tos #1

Assalamualaikum

PrinzessinKampf (PK) ph0tos ni saje je main2 dengan gambar.

 just a game bagi sape yg saje2 cam saya.
boring2 study an hehehe
mainan alam maya. in reality i am a serious person but have humor of course.=))





Lilo. only eat the yellow egg


dual functions book 


..sleep..ssshuh







bought chicken @wet market Kubri
here many shops sell fresh chicken. we bought 6 abt 1 rack disappeared ^_^~


bought cheese tarts & egg tarts from classmate, Husna


@Mahattoh market. I bought bakery things here.


jubah shantekk!


selamba je jual sofa cantik2 tepi jalan.*thinking of my future house. *_*


for study at night. boiled sweet potatoes. nama glamer: Salzkartoffeln =))


Chicken dumpling @City Star, Cairo. tak payah try, just ok je-takbaik hina makanan haha xyah tryla sng citer. tp suka kicap dy.sedap =)

trivia~ hadiah ni...ambilla sorang satu..kalau rajin, boleh dibagi2 (share)
okey da...sambung baca psychiatry
nanti ade masa I citer sal Psychiatry. interesting you!!
=))


Sunday, 16 December 2012

How to Stay Awake in Class


Assalamualaikum
today I copy paste about how to get awake in class from few web: wikiHow, eHow and etc...
Nowadays, I always feeling so sleepy in class...huhu
plus if the subject is boring to me, so i easily feeling..oh I want to sleep..#_#

>Sometimes dozing off in class has everything to do with the level of its interest with you, something it has nothing to do with that and everything to do with the fact that you were up all night doing who knows what? No matter what your reason is, there are many ways to combat the doze bug.

Tips For Staying Awake
1. Sit up front and centre. By sitting in the front, you have the sense that the teacher is looking directly at you, whether or not he/she is. You are in view of everyone. This position not only gives you easier access to the board or projector - so you can see the notes better - but it makes you feel obligated to pay attention. You will actually fear falling asleep because everyone will notice!-- actually I can sleep in front of prof..o_0~

2. Take notes. Whether you are a good note-taker or not, the mere act of writing may help you stay awake. If your hand is constantly moving, then there is a lesser chance of falling asleep. Just do not get too caught up in your notes that you forget to listen to what is being said. This technique is good for visual learners (people who learn best when they actually SEE what is being taught).

3. Draw sketches or doodle in your notebook. Though this is not recommended for grade school, secondary/middle school and high school, there is no problem with doodling in college - ONLY if you have a good auditory memory (you remember the things you hear). This is an alternative to taking notes. It keeps your hand busy so you have less of a chance of falling asleep. It may help - for moments where the teacher goes off into a personal story or something - to doodle in the margins. If your notebooks are checked for neatness and such, do not doodle in your notebooks.

4. Change your position. Do not sit in the same position for the entire class. For example, ladies often cross their legs while sitting through a lecture. Try uncrossing your legs for some time, or switching the leg that is crossed. You can even shift in your seat every once in a while. Even changing the position of your notebook now and then can be beneficial.--saya tak mmg xley dok diam time lecture. lengoh

5. Suck on a candy or chew gum. 

6. Drink some water. This goes hand in hand with the candy and gum method. Most teachers who do not allow food and drinks will allow a bottle of water into the classroom. Take advantage of that allowance and sip some water every now and then to stay awake.-- I pernah makan burger bawah purdah..ekhehehe =)

7. KEEP YOUR HANDS AWAY FROM YOUR FACE. Often times, as we get relaxed during lectures, we place our elbows on the desks and lean our faces against our hands. Most people do this. Do not prop your head on your hand. This will give your body a sense of rest and INVITE sleep. Leaning on your hands is as bad as putting your head on your desk. Don't do it!

8. Walk out of the classroom. If all else fails, walk away. I'm not saying to pack up all your things and go home.(haha.lol) Just take a break - a BRIEF break. Walk down the hallway and get a drink of water. Do some jumping jacks to wake your body up, go to the bathroom to relieve yourself, splash some cold water on your face. If you're near a door that exits the building, go out for some fresh air. Just remember to return to class promptly. You do not want to miss too much valuable information.


Use Caffeine Wisely
·         Caffeine is a stimulant most often consumed via coffee, tea, soda pop and energy drinks. Caffeine does not substitute for sleep but it can temporarily heighten alertness and increase performance. The effects begin to take hold within an hour and decline over the next three to four hours. Drinking caffeine before and during class will help you stay awake, but you should stop caffeine ingestion in the early afternoon to avoid interference with your nighttime sleep.
Move
·         Exercise increases mental alertness. Regular exercise has been show to have a benefit in cognitive functioning over the long term. In addition, movement provides the immediate benefits of mental clarity and alertness. Try weaving regular exercise into your routine immediately before class. For a quick boost of energy, run up and down a flight of stairs or run in place.
Keep Hydrated and Fueled
·         Proper hydration and nutrition both work to help keep energy levels up. Keep hydrated throughout the day and eat regular healthy meals. For an immediate boost during class, sip water and take small bites of a snack.
Take Notes and Participate
·         Taking notes and raising your hand and participating in class not only help you learn and improve your grades, they also keep you alert and awake. If you’re engaged, you're less likely to lose focus and get sleepy.
Distract Yourself
·         When all else fails, keep yourself distracted. Chew gum, suck on hard candy, doodle, write out grocery or to-do lists, tap your feet (quietly, so you don't disturb others), move in your chair or twiddle your thumbs.

25 Ways to Help Stay Awake in Class

1.   Participate in discussions or ask questions. The teacher doesn’t have to know you’re doing it to stay awake
2.   Sit up straight. Slouching is a sleep precursor
3.   Chew gum or mints
4.   Suck on cough drops
5.   Concentrate on what the teacher is saying
6.   Doodle di atas buku sendiri ye.bkn buku kawan @ buku doktor
7.   Take lots of notes
8.   Bounce your crossed leg up and down
9.   Shift around in your chair
10.       Sip cold water
11.       Sit at the front of the class
12.       Move your feet
13.       Pinch yourself--kutey dirimu
14.       Stare wide-eyed into a light --jangan lama2 rosak mata.hehe
15.       Bite your tongue-- tapi igt ini bkn gula2 getah
16.       Play with your pen--jgn sampai ggu rkn sblh
17.       Don’t lean on your hands--jangan2
18.       Work on your to-do list or shopping list--ahh yang ni best..da pernah buat ehehe
19.       Avoid mid-week late nights or all-nighters
20.       Maintain a regular sleep schedule
21.       Try to get 8 ½ to 9 ½ hours of sleep every night-- klu 6jam da okey tu
22.       Exercise in the morning or walk/ride to school--xdop sikka
23.       Eat breakfast for an extra energy boost--mkn sandwich arab tiap2 pagi
24.       Eat healthy snacks instead of chocolate bars or chips
25.       Eat a light lunch – avoid the hoggie or turkey sub...--lunch kat rumah je sllunye

Try to do your school work earlier so you can go to bed earlier and be rested for the next day
Take a nap when you get home so you will feel rested also
Eat a great breakfast. It will help give you more energy and help you stay awake
Cut out some activities so you won't have so much stress and you'll be able to focus on School.
Maintain a good diet
Exercise more
Try to do most of your work ahead of time so you will have more time to relax, you'll be ahead of everyone else, and you'll have more free time.
Get at least 8-9hours a sleep a day. Most people can get by on only 7 hours of sleep.
Wash your face with a cold Wash rag when so that you'll stay awake all day when you wake up in the morning and drink some Earl Grey Tea before you leave for School.
Study for three hours as soon as you get home so that you can get ready for bed on time.

Tips

Try to eat a better breakfast.
Drink Earl Grey Tea and wash your face with a Cold Wash rag in the morning before you go to School.
When it's cold outside dress in front of the fire when you wake up for School if you have a fire place. Space Heaters will also work, but be careful not to sit too close to the heater or you'll get burned



 berat la sek ni suh aku tanding.ayyo~(doodle saya.comel dok comel dok? :P







click to donate=)