Tuesday 7 February 2012

Cara Kaunseling Rasulullah


assalamualaikum semua
saya terbaca dalam satu blog dan nak kongsi dengan semua.
hope benefit u guys =).

Salah satu kes penceraian yang diselesaikan oleh Rasulullah
Prosedur kaunseling aliran Barat menyebabkan kaunselor menyiasat punca-punca perceraian berlaku. Ini tidak dilakukan oleh Nabi Muhammad. Dalam catatan di bawah ini Nabi Muhammad menjalankan sesi kaunseling kepada seorang perempuan yang dicerai talak tiga.

Fatimah binti Qais melaporkan bahawa dirinya pernah dicerai dengan talak tiga oleh bekas suaminya. Nabi Muhammad menerangkan kepadanya bahawa dia tidak berhak menerima tempat tinggal dan belanja hidup dari bekas suaminya itu. Nabi Muhammad berkata kepadanya, “Apabila cikpuan sudah tamat tempoh iddah, beritahu saya.” Lalu apabila tempoh iddahnya sudah tamat, Fatimah pun memaklumkan perkara itu kepada Nabi Muhammad. Kemudian daripada itu ada tiga orang lelaki meminang dirinya, iaitu Muawiyah, Abu Jaham, dan Usamah bin Zaid. Nabi Muhammad berkata kepadanya, “Muawiyah itu miskin, sedangkan Abu Jaham suka memukul isterinya, sebaiknya cikpuan terima Usamah sahaja.” Hati Fatimah tidak setuju dengan nasihat Nabi Muhammad. Sambil dia memulas-mulas tangannya, dia berkata, “Usamah?” Kemudian Nabi Muhammad berkata, “Taat kepada Allah dan Rasulnya adalah lebih baik bagi cikpuan.” Lalu Fatimah pun bernikah dengan Usamah. Menurutnya, selepas itu dia mengecapi kebahagiaan dalam perkahwinannya dengan Usamah. -- Hadith No. 862 dalam kitab Ringkasan Sahih Muslim

Dalam peristiwa di atas Nabi Muhammad tidak bertanya kepada Fatimah binti Qais soalan-soalan seperti:

* "Apa yang berlaku sampai kamu dicerai talak tiga?"
* "Apa kesalahan kamu?"
* "Bila dia ceraikan kamu?"
* "Kamu bergaduhkah?"
* "Kamu yang minta ceraikah?"
* "Suami kamu ada isteri lainkah?"
* "Dia mabukkah waktu itu?"
* "Dia ada penyakit panas barankah?"
* "Dia tidak menyesalkah?"
* "Dia di mana sekarang?"
* "Berapa lama kamu sudah kahwin dengan dia?"
* "Berapa orang anak kamu?"

Perbuatan menyiasat punca-punca perceraian menyebabkan berlakunya 3 dosa:

1. Dosa kerana menyuruh orang supaya membuka aib.

2. Dosa orang itu mendedahkan keaibannya sendiri kepada kaunselor, dan keaiban orang-orang lain seperti suami, ibu mertua, kaum keluarga dan banyak lagi.

3. Dosa kaunselor yang mendengari orang bercerita tentang perkara-perkara yang mengaibkan.

Dalam mazhab kaunseling cara Nabi Muhammad, kaunselor mencadangkan cara penyelesaian tanpa perlu mengetahui aib sesiapa pun.

No comments:

click to donate=)