Thursday, 30 December 2010

Ciri-ciri Wanita Solehah

Tidak banyak syarat yang dikenakan oleh Islam untuk seseorang wanita menerima gelaran solehah, dan seterusnya menerima pahala syurga yang penuh kenikmatan dari Allah s.w.t.

Mereka hanya perlu memenuhi 2 syarat iaitu :
1. Taat kepada Allah dan RasulNya
2. Taat kepada suami

Perincian dari dua syarat di atas adalah sebagai berikut :

1. Taat kepada Allah dan RasulNya
Bagaimana yang dikatakan taat kepada Allah s.w.t. ?
- Mencintai Allah s.w.t. dan Rasulullah s.a.w. melebihi dari segala-galanya.
- Wajib menutup aurat
- Tidak berhias dan berperangai seperti wanita jahiliah
- Berbuat baik kepada ibu & bapa
- Sentiasa bersedekah baik dalam keadaan susah ataupun senang
- Tidak bersendirian dengan lelaki yang boleh dikahwini
- Bersikap baik terhadap tetangga

2. Taat kepada suami
- Memelihara kewajipan terhadap suami
- Sentiasa menyenangkan suami
- Menjaga kehormatan diri dan harta suaminya selama suami tiada di rumah
- Tidak bermasam muka di hadapan suami
- Tidak keluar tanpa izin suami
- Tidak meninggikan suara melebihi suara suami
- Tidak membantah suaminya dalam kebenaran
- Tidak menerima tamu yang dibenci suaminya
- Sentiasa memelihara diri, kebersihan & kecantikannya serta rumah tangga

FAKTOR YANG MERENDAHKAN MARTABAT WANITA

Sebenarnya punca rendahnya martabat wanita adalah dari faktor dalaman. Bukan faktor luaran atau yang berbentuk material sebagaimana yang digembar-gemburkan oleh para pejuang hak-hak palsu wanita.

Faktor-faktor tersebut ialah:

1) Tidak mengingati Allah
Kerana terlalu sibuk dengan tugas dan kegiatan luar atau memelihara anak-anak, maka tidak hairanlah jika banyak wanita yang tidak menyedari bahawa dirinya telah lalai dari mengingat Allah. Saat kelalaian ini pada hakikatnya merupakan saat yang paling berbahaya bagi diri mereka, di mana syaitan akan mengarahkan hawa nafsu agar memainkan peranannya.

Firman Allah s.w.t. di dalam surah al-Jathiah, ayat 23: ertinya:
” Maka sudahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai Tuhannya dan Allah membiarkannya sesat berdasarkan ilmunya. Dan Allah telah mengunci mati pendengaran dan hatinya dan meletakkan tutupan atas penglihatannya.”

Sabda Rasulullah s.a.w.: ertinya:
“Tidak sempurna iman seseorang dari kamu, sehingga dia merasa cenderung kepada apa yang telah aku sampaikan.”
(Riwayat Tarmizi)
Mengingati Allah s.w.t. bukan saja dengan berzikir, tetapi termasuklah menghadiri majlis-majlis ilmu, membaca mushaf Al-Quran dan sebagainya.

2) Mudah tertipu dengan keindahan dunia.
Keindahan dunia dan kemewahannya memang banyak. Ramai wanita yang terpedaya dengannya. Bukan itu saja, malah syaitan dengan mudah memperalatkannya untuk menarik kaum lelaki agar sama-sama bergelumang dengan dosa dan noda. Tidak sedikit yang sanggup derhaka kepada Allah s.w.t. hanya kerana kenikmatan dunia yang terlalu sedikit.

Firman Allah s.w.t. di dalam surah al-An’am: ertinya:
” Dan tidaklah penghidupan dunia ini melainkan permainan dan kelalaian dan sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa, oleh kerana itu tidakkah kamu berfikir.”

3) Mudah terpedaya dengan syahwat.

4) Lemah iman.

5) Bersikap suka menunjuk-nunjuk.


Dunia adalah perhiasan, perhiasan dunia yang terbaik adalah wanita solehah.

sumber: lupa nak copy link..hehe [ubah sikit2, artikel yg asal mcm guna Bahasa Indonesia je..] 

trivia¬"sahabat sejati bukanlah orang yang selalu membenarkan kata-kata kita,tapi orang yang selalu berkata benar kepada kita"..

sama2 kita berusaha jadi orang yg lebih baik dari hari ini dan semalam
P/s: saya agak sukar nak berubah setiap hari, jadi utk saya, minggu depan insyaallah lebih baik dari minggu ini.. :)

Tuesday, 21 December 2010

Kelas, Ubat dan Sila Datang Kelas :P

beg bermotifkan 'save Earth' dari my bestfren :)




gambar2 semua ni saje2 je tangkap. Ubat2 kat bawah tu utk sahabat saya yg demam, em ade infection juga lah. Acute bronchitis

sepanjang 3 hari kena inject. macam tak munasabah pun ada. ada 2 jenis ubat intramuscular, 1 jenis ubat intravenous. 1 oral dose, Brufen

yang nayanya, kena inject sendiri. Doktor bg prescription, dan kita sbg pesakit kena inject sendiri. masalahnya, kalau orang yang tak tahu menahu psl inject2 ni mcmana? tetapi itulah sistemnya di sini. (teringat kat Malaysia..huhu)

saya tengok prescriptions. ah? IV, IM?? sape yg akan buat semua ni? lepas ambil surat MC kawan saya tu, terus pergi tanya doktor. nak oral dose. kan senang :)


saya: doctor, can u give me the oral dose medicine?
doctor: why? em, where is ur friend? (saya suruh kawan saya duduk kat ruang menunggu, so dia xde masa ni)
saya: coz no one can give her IM, IV
doctor: u're sttudent from faculty of medicine, right? ni la yg saya malas ni nk ckp
saya: but it is too dangerous
doctor: ok. you can ask doctor in your faculty@pharmacist@bla..bla..bla...
saya:(em, ye tak ye jugak..hehe)..ohh, ok doctor. syukran

*syukran to k.najwa sazali and k.hana rahmat. mereka datang rumah saya malam ni utk injection tu.hehe
tp...for the next 2 days...sape yg akn buat?
adoi, takut juga nak buat without supervision from doctor...huhu
izzaty+ma dpn Lab m.biology-xpnh lg msk lab ni act ^^*

jom kita cucuk2 :P
 insyaallah, saya akan cuba kalau diminta. dan kalau kawan saya tu yakin dgn saya.. (mana blh bt kerja, klu org tak yakin dgn kerja kita)..hehe
suka beli ubat&g hospital*adakah sy dilahirkan utk menjd seorg doktor? :)


saya akan exam tak lama lagi. doakan kami tahun 3 semua.. utk exam carry mark ni..ade orang tak nak pergi kelas microb. sikit je tinggal kat kelas. korang pergi la ye.best da bab2 bacteriology, virologi...rugi tak datang~ kelas  bukan ke kita dtg Mesir ni nak belajar? aiyoo~Bahasa Arab pun sikit juga. orang yang da habis hafaz al-insaan, hafaz al-mursalat pula..jiran surah al-insaan tu je. banyak juga perkataan baru yg ustaz ajar. a'war=buta
ha idh(huruf to)=dinding...etc...ustaz ade cter pasal Musailamah Al-Kazzab ( muslim tetapi pada akhirnya kafir, kerana mengaku dirinya nabi ) 

ok lah, stop typing

saya belum tidur lagi. mungkin bahang pilihanraya kot. semangat sampai tak ley nak tidur. ;P   


ok, bye2. ad jodoh, type2 lagi :)


*jangan lupa utk doakan kesihatan sahabat saya tu~

assalamualaikum  

1 genih+ ubat dlm botol kaca 'ampoule'

sulbin
bilik kt jabatan parasitologi

pandai parasite mksdnye blh mguasai dunia ye adik2 :P

buku kecil yg padat

         rajinnye awak! :) *tgh bc microb*-syifak sakir-




Sunday, 19 December 2010

subhanallah..bermusafirlah







cantikkan tempat2 ni. subhanallah. kalau dunia cantik, syurga berkali ganda lagi

Allah-lah Yang meninggikan langit tanpa tiang (sebagaimana) yang kamu lihat, kemudian Dia bersemayam di atas 'Arasy, dan menundukkan matahari dan bulan. Masing-masing beredar hingga waktu yang ditentukan. Allah mengatur urusan (makhluk-Nya), menjelaskan tanda-tanda (kebesaran-Nya), supaya kamu meyakini pertemuan (mu) dengan Tuhanmu. -Ar-Ra'd: 2

Dan Dialah yang telah menciptakan malam dan siang, matahari dan bulan. Masing-masing dari keduanya itu beredar di dalam garis edarnya. - Al-Anbiya': 33

Kemudian Dia menuju kepada penciptaan langit dan langit itu masih merupakan asap, lalu Dia berkata kepadanya dan kepada bumi: "Datanglah kamu keduanya menurut perintah-Ku dengan suka hati atau terpaksa." Keduanya menjawab: "Kami datang dengan suka hati." - Fusshilat : 11
 
Maka Dia menjadikannya tujuh langit dalam dua masa. Dia mewahyukan pada tiap-tiap langit urusannya. Dan Kami hiasi langit yang dekat dengan bintang-bintang yang cemerlang dan Kami memeliharanya dengan sebaik-baiknya. Demikianlah ketentuan Yang Maha Perkasa lagi Maha Mengetahui. Fusshilat: 12  

Dan telah Kami jadikan di bumi ini gunung-gunung yang kokoh supaya bumi itu (tidak) goncang bersama mereka dan telah Kami jadikan (pula) di bumi itu jalan-jalan yang luas, agar mereka mendapat petunjuk. - Al-Anbiya' : 31

Bukankah Kami telah menjadikan bumi itu sebagai hamparan?, - An-Naba' - 6

dan gunung-gunung sebagai pasak?, - Al-Anbiya' : 7

Dan kamu lihat gunung-gunung itu, kamu sangka dia tetap di tempatnya, padahal ia berjalan sebagai jalannya awan. (Begitulah) perbuatan Allah yang membuat dengan kokoh tiap-tiap sesuatu; sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. - Al-naml :88

dan Kami telah meniupkan angin untuk mengawinkan (tumbuh-tumbuhan) dan Kami turunkan hujan dari langit, lalu Kami beri minum kamu dengan air itu, dan sekali-kali bukanlah kamu yang menyimpannya.- A-Hijr : 22

Dan Yang menurunkan air dari langit menurut kadar (yang diperlukan) lalu Kami hidupkan dengan air itu negeri yang mati, seperti itulah kamu akan dikeluarkan (dari dalam kubur). - Az-Zukhruf :11

trivia¬ cuba teka, tempat ni kat mana ye agak2? hehe..:) klu: pernah dijajah oleh negara Rusia

Thursday, 16 December 2010

Muslimat PAS Gesa Kerajaan Tambah Doktor

Muslimat PAS gesa kerajaan tambah doktor

Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 16 Dis: Dewan Muslimat PAS Pusat (DMPP) melahirkan kebimbangan dengan jumlah doktor perubatan yang meletak jawatan.

Justeru, ketuanya, Ustazah Nuridah Mohd Salleh berharap kerajaan mengambil langkah serius bagi mengatasi masalah kekurangan doktor perubatan di negara ini.

Beliau mengulas kenyataan Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai seramai 884 orang pegawai perubatan telah meletakkan jawatan dari tempoh 2007 hingga September lalu.

Katanya, DMPP melihat jumlah 884 orang adalah jumlah yang agak kritikal bagi kategori golongan profesional seperti doktor perubatan.

Menurutnyha, meskipun pelbagai faktor diberikan seperti menjadi tenaga pengajar di institusi pengajian tinggi swasta, mengikut pasangan ke luar negara, menerima tawaran pekerjaan lain dan masalah kesihatan, ianya tidak boleh menjadi sandaran.

Kerajaan, ujarnya perlu memikirkan sesuatu bagi mengurangkan jumlah doktor perubatan yang meletakkan jawatan bagi mengelakkan krisis kekurangan doktor perubatan di hospital kerajaan.

“Dalam keadaan jumlah doktor perubatan yang semakin berkurangan, para doktor sedia ada sudah pasti terbeban dengan pelbagai tugas.

“Bebanan ini sudah pasti akan memberi kesan yang mendalam terhadap golongan ini,” ujarnya.

Ini, tambahnya tidak hairan sekiranya para doktor mengalami stress, kemurungan, lemah, lesu, masalah kesihatan, serta hubungan kekeluargaan yang renggang.

Justeru, DMPP berpandangan para doktor perlu diberikan masa kerja dan rehat yang secukupnya bagi memberikan masa berkualiti untuk mereka.

Beliau berkata, untuk mengikat doktor perubatan dengan kerjaya mereka, seharusnya insentif yang berpatutan diberi kepada mereka.

“Elaun tambahan, serta kenaikan gaji selaras dengan kelayakan mereka perlu dipertimbangkan semula,” katanya lagi.

Katanya, kebanyakan doktor perubatan di hospital kerajaan meletak jawatan hanya kerana mereka menerima peluang kenaikan gaji dan pangkat yang jauh lebih tinggi di hospital swasta.

Bahkan, ujarnya ramai doktor terpaksa melakukan kerja tambahan di klinik lain bagi menambah pendapatan mereka.

Selain itu, katanya kerajaan wajar menggalakkan mahasiswa beramai-ramai mengambil kursus kedoktoran bagi menampung jumlah pegawai perubatan di Malaysia.

“Dengan biasiswa, tajaan selain memudahkan sistem pembelajaran akan menyuntik motivasi mahasiswa untuk menceburi bidang ini.

“Kewujudan kampus serta fakulti yang menawarkan ijazah kedoktoran boleh menambah bilangan doktor di negara ini,” ujarnya.

Secara realistik, tambahnya para doktor hanya perlu berkhidmat untuk 10 hingga 15 orang pesakit dalam satu-satu masa agar tumpuan dapat diberikan kepada mereka berbanding dengan berpuluh pesakit dihadapkan dengan seorang doktor sahaja selama ini.


trivia~ jika rindukan saya, doakan kejayaan saya ya sahabat2. hehe :)



Tuesday, 14 December 2010

10 Sifat Muslim ~

Gift #10


10 MUWASAFAT TARBIYYAH

Muslim yang ingin mempersiapkan diri dalam perjuangan Islamaspek-aspek seorang da’ie Muslim dalam rangkanya untuk menjadi seorang Muslim yang sempurna. Sifat-sifat yang perlu ada pada diri ialah: perlu memperbaiki dirinya agar sentiasa terkehadapan daripada manusia lain. Risalah Islam yang syumul ini hendaklah difahami dengan membentuk diri yang syumul juga. Maka hendaklah diteliti di sini tentang
Gift #1 1) Kuat tubuh badan (Qawiyyal Jism)
Dakwah adalah berat pada tanggungjawab dan tugasnya, maka di sini perlunya seorang da’ie itu tubuh badan yang sihat dan kuat. Rasulullah saw menitikberatkan soal ini, sabdanya:
"Mukmin yang kuat itu lebih baik dan lebih dikasihi Allah dari mukmin yang lemah,  tetapi pada keduanya ada kebaikan."
Kita juga hendaklah sentiasa memeriksa kesihatan diri, mengamalkan riadah dan tidak memakan atau minum suatu yang boleh dan diketahui merosakkan badan.


2) Akhlak yang mantap (Matinul Khuluq)
Akhlak kita ialah Al-Quran dan ianya terserlah pada diri Nabi saw. Telah dijelaskan beberapa unsur oleh Imam Al-Banna dalam kewajipan seorang da’ie iaitu bersifat sensitif, tawadhu’, benar dalam perkataan dan perbuatannya, tegas, menunaikan janji, berani, serius, menjauhi teman buruk dan lain-lain.

Gift #3 3) Fikiran yang berpengetahuan (Mutsaqqafal Fikri)
Seorang da’ie perlu berpengetahuan tentang Islam dan maklumat am supaya mampu menceritakan kepada orang lain perihalnya di samping perlu bersumberkan kepada Al-Quran dan Hadis serta ulama’ yang thiqah. Pesan Imam Banna: 
"Perlu boleh membaca dengan baik, mempunyai perpustakaan sendiri dan cuba menjadi pakar dalam bidang yang diceburi."
Selain itu, seorang da’ie perlu mampu membaca Al-Quran dengan baik, tadabbur, sentiasa mempelajari sirah, kisah salaf dan kaedah serta rahsia hukum yang penting.

Gift #4 4) Mampu berusaha (Qadiran ala Kasbi)
Seorang da’ie walaupun kaya, perlu bekerja. Dia juga tidak boleh terlalu mengejar jawatan dalam kerajaan. Dalam keadaan tertentu, meletakkan jawatan dan meninggalkan tempat kerja mengikut keperluan dakwah lebih utama dari gaji dan pendapatan yang diterima. Selain itu, dia hendaklah sentiasa melakukan setiap kerja dengan betul dan sebaiknya (ihsan). Dalam soal kewangan, menjauhi riba dalam semua lapangan, menyimpan untuk waktu kesempitan, menjauhi segala bentuk kemewahan apatah lagi pembaziran dan memastikan setiap sen yang dibelanja tidak jatuh ke tangan bukan Islam adalah beberapa perkara penting yang perlu dititikberatkan dalam kehidupan.

Gift #5

5) Akidah yang sejahtera (Salimul Aqidah)
Seorang da’ie semestinya redha Allah sebagai Tuhan, Islam sebagai agama dan Muhammad saw sebagai Nabi dan Rasul yang terakhir. Sentiasalah muraqabah kepada Allah dan mengingati akhirat, memperbanyakkan nawafil dan zikir. Di samping itu, jangan dilupakan tugas menjaga kebersihan hati, bertaubat, istighfar, menjauhi dosa dan syubhat.

Gift #6

6) Ibadah yang betul (Sahihul Ibadah)

Seorang da’ie perlu melakukan ibadat yang meninggikan roh dan jiwanya, perlu belajar untuk membetulkan amalannya dan mengetahui halal dan haram dan tidak melampau atau berkurang (pertengahan) atau dengan kata lainnya bersederhana dalam setiap urusan dalam kehidupannya.


7) Mampu melawan nafsu (Mujahadah ala Nafsi)
Seorang da’ie perlu mempunyai azam yang kuat untuk melawan kehendak nafsunya dan mengikut kehendak Islam di samping tidak menghiraukan apa orang lain kata dalam mempraktikkan Islam yang sebenarnya. Perlulah diingatkan bahawa dai'e mungkin melalui suasana sukar yang tidak akan dapat dihadapi oleh orang yang tidak biasa dengan kesusahan.

Gift #8 8) Menjaga waktu (Haarithun ala Waqtihi)
Sentiasa beringat bahawa waktu, nilainya lebih mahal dari emas, waktu adalah kehidupan yang tidak akan kembali semula. Mengimbau kembali sejarah di zaman dahulu, para sahabat sentiasa berdoa agar diberkati waktu yang ada pada mereka.


9) Tersusun dalam urusan (Munazzamun fi syu’unihi)
Untuk manfaatkan waktu dengan baik, maka timbulnya keperluan kepada penyusunan dalam segala urusan. Gunakanlah segala masa dan tenaga tersusun untuk manfaat Islam dan dakwah.

10) Berguna untuk orang lain. (Nafi’un li ghairihi)
Da'ie umpama lilin yang membakar diri untuk menyuluh jalan orang lain. Da'ie adalah penggerak kepada dakwah dan Islam. Masa depan Islam, hidup dan terkuburnya Islam bergantung kepada da’ie. Amal Islam seorang da’ie ialah untuk menyelamatkan orang lain daripada kesesatan. Da'ie akan sentiasa merasa gembira bila dapat membantu orang lain. Paling indah dalam hidupnya ialah bila dapat mengajak seorang manusia ke jalan Allah

Thursday, 9 December 2010

Ujian Paras Gula Dalam Darah

Pengenalan

Adalah penting bagi anda menjalani ujian paras gula darah sekiranya:
• Anda mempunyai berat badan yang berlebihan
• Anda mengalami kehilangan berat badan mendadak walaupun anda berselera makan
• Ibu atau bapa anda penghidap diabetes
• Anda kerap merasa dahaga, keletihan dan kerap kencing
• Anda kerap kali mendapat kudis dan jangkitan
• Anda mengandung

Sekiranya keputusan ujian paras gula darah anda tinggi, anda berkemungkinan seorang
penghidap Diabetes. Diabetes boleh terjadi di kalangan kanak-kanak atau remaja walaupun ia
lebih kerap berlaku di kalangan orang dewasa.

Ramai penghidap Diabetes berasa sihat dan hanya menyedari mereka mengidap penyakit
Diabetes apabila mereka menjalani ujian paras gula dalam darah.

Bagaimana ujian ini boleh dijalankan?
Terdapat dua cara ujian ini boleh dilakukan:

• Satu tusukan kecil jarum di hujung jari anda akan
menghasilkan setitis dua darah. Titisan darah ini akan
diletakkan di atas jaluran kertas khas dan dimasukkan
ke dalam mesin kecil yang dipanggil glucometer.
Dalam beberapa saat sahaja anda akan mengetahui
keputusan paras gula darah

• Ujian kedua memerlukan pengambilan beberapa
mililiter darah dari salur darah vena di lengan dengan
menggunakan jarum yang lebih besar. Darah ini akan
dimasukkan ke dalam botol khas dan dihantar ke
makmal untuk ujian. Anda boleh memperoleh
keputusan ujian ini dalam masa beberapa jam ataupun
dalam masa sehari
Anda boleh melakukan ujian ini pada bila-bila masa mengikut keselesaan anda. Ia boleh
dilakukan sebelum atau selepas makan.

Di mana saya boleh menjalani ujian?
Anda boleh menjalani ujian ini di:
• Klinik panel keluarga anda
• Di mana-mana poliklinik kerajaan atau pusat kesihatan
• Di farmasi
• Di semua hospital
• Di makmal swasta

Apa keputusan yang teruk?

• Jika keputusan paras gula darah di bawah 7mmol/l itu bermakna anda bukanlah
penghidap diabetes. Walau bagaimanapun anda berkemungkinan mendapat Diabetes
kemudian hari. Adalah menjadi amalan yang baik jika anda melakukan ujian paras
gula darah setahun sekali

• Sekiranya keputusan darah anda melebihi 7mmol/l kemungkinan anda seorang
penghidap Diabetes. Doktor anda akan meminta ujian seterusnya dilakukan untuk
tujuan pengesahan

Apa yang perlu saya lakukan sekiranya saya mengidap Diabetes?
Ramai penghidap Diabetes boleh hidup dengan normal, sihat dan hidup dalam jangka hayat
yang panjang. Belajarlah berkenaan Diabetes dan berjumpalah dengan doktor anda secara
berkala. Dengan cara ini anda dapat menguruskan keadaan anda dengan betul.
Bolehkah diabetes dicegah?

Terdapat 2 jenis Diabetes:
Jenis I: Diabetes jenis ini sering terjadi semasa anda masih muda dan mereka yang terlibat
perlu mengambil suntikan insulin sepanjang hayat mereka. Buat masa sekarang
keadaan ini tidak dapat dicegah.
Jenis II: Jenis ini lebih banyak terjadi dan ianya berkait rapat dengan corak kehidupan
seseorang. Mengamalkan cara hidup yang sihat dapat melengahkan terjadinya
Diabetes dan mungkin mencegahnya:
• Lakukan senaman setiap hari
• Kurangkan makanan yang manis atau cuba elakkannya
~miliary tuberculosis of the lung~
• Dapatkan berat badan yang unggul

sumber: info sihat (KKM)

trivia¬masa belajar Pathology tadi, tiba2 dengar bunyi mercun/bunga api. habis kelas, terus mengatur langkah ke musolla. tanya kawan arab, ada perayaan apa tu? ( saya ingatkan keputusan pilihanraya Mesir ke ape..rupa2nya...'no,there are celebration for the 6th year students..their graduation day'...huhu..best kan diorang..tengok2 da habis da rupanya. enam tahun :)~ senior2 arab pakai kot, main alat muzik ape entah..sangat bising..ramai pelajar yang tengok kat bangunan. sutuh (bumbung bangunan) pun ade orang naik..hehe..all the best to our Zagazig University seniors~(sangat tak sabar menanti detik itu..hoho~

Tuesday, 7 December 2010

20 Fakta Penting Dalam Islam

saya kacau kopi~ sumber UPI Zagazig~

20 Fakta Penting Dalam Islam
01 Dec, 2010
Author: Unit Pembangunan Insan | Filed Under: Fakta |

1. Nama “Muhammad” adalah nama yang paling banyak digunakan di seluruh dunia, juga tempat pertama di Britain menewaskan nama Jack dan Harry. Sumber

2. Albania merupakan negara satu-satunya Islam di benua Eropah yang 90% penduduknya beragama Islam

3. Kata-kata berikut ini diambil dari bahasa Arab : Algebra, Zero, Cotton, Sofa, Rice, Candy, Safron, Balcony, bahkan ‘Alcohol’ juga berasal dari bahasa Arab, Al-Kuhl. Sumber

4. Beberapa ayat di dalam Al-Qur’an menggambarkan pentingnya persamaan hak antara lelaki dan wanita ( secara perkiraan matematik ). Kata “lelaki” dan “Wanita” di dalam Al-Qur’an sama-sama berjumlah 24

5. Tidak ada apa-apa di dalam Kaabah.

6. Islam merupakan agama yang pertumbuhannya paling cepat di dunia menurut banyak sumber. Pemeluk Islam bertambah 2.9% setahun. Pertumbuhan ini lebih cepat berbanding pertumbuhan jumlah penduduk bumi sendiri yang hanya 2.3% setahun.

7. Umat Hindu percaya bahawa di dalam Kaabah ada salah satu dari Tuhan mereka yang bernama “Shiva Lingam”

8. Jikalau sekarang Al-Quran dihancurkan kesemuanya, maka versi arab dari Al-Quran akan segera di-recover oleh jutaan muslim, yang disebut Hafiz yang telah menghafalkan kata-kata di dalam Al-Quran dari mulai awal sampai dengan akhir ayat. Al Quran adalah satu-satunya kitab suci yang dihafal jutaan manusia sehingga keaslian/kesuciannya sentiasa terjaga.

9. Berdasarkan data dari Kementerian Pertahanan Amerika Syarikat. Dari 1.4 juta askar Amerika, lebih kurang 3,700 daripadanya yang beragama Islam.

10. Seramai 8 juta orang Muslim yang kini ada di AS dan 20,000 orang AS masuk Islam setiap tahun selepas peristiwa 9/11.

11. Jasad Nabi Muhammad pernah dicuba dicuri 2 kali, namun kedua-duanya gagal.

12. Jasad Firaun (Ramses II) yang tenggelam di laut merah, baru ditemui oleh arkeologi Giovanni Battista Belzoni tahun 1817. Setelah 3000 tahun berada di bawah tanah dan pasir.

13. Solat yang pertama dilakukan oleh Rasulallah SAW menghadap Masjidil Haram adalah solat Asar bersama para sahabat,sebelumnya berkiblat ke Masjidil Baitul Maqdis selama enam belas bulan.

14. Nabi Muhammad SAW tidak pandai membaca dan menulis, namun ingatannya sangat kuat dan sangat bijak.

15. Kata-kata terakhir Nabi Muhammad SAW sebelum wafat adalah “Ummatii … ummatii … ummatii” yang menunjukkan betapa besar cintanya kepada umatnya.

16. Rasulullah SAW telah mengetuai 23 kali perang, hanya sekali sahaja kalah iaitu Perang Uhud.

17. Musa A.S adalah nama yang paling banyak disebut dalam Al-Quran, manakala Maryam adalah satu-satunya nama perempuan yang disebut dalam Al-Quran.

18. Semua anak lelaki Nabi Muhammad, iaitu Al-Qasim,Abdullah dan Ibrahim, meninggal kurang lebih pada usia 2 tahun. Ramai ulama mengatakan Allah sengaja memanggil mereka lebih awal agar kaum muslimin tidak mengangkat mereka menjadi rasul yang baru.

19. Al Khawarizmi (matematik), Jabir Ibn Hayyan (kimia), Ibnu Khaldun (sosiologi dan sejarah), Ibnu Sina (kedoktoran), Ar Razi (kedoktoran), Al Biruni (fizik), Ibnu Batutah (antropologi) adalah contoh dari ratusan cendikiawan muslim yang menjadi rujukan dalam ilmu pengetahuan moden.

20. Makam Ibrahim bukanlah kubur Nabi Ibrahim A.S sebagaimana dugaan atau pendapat sebahagian orang. Makam Ibrahim adalah batu bekas tapak kaki baginda semasa Nabi Ibrahim membangun Kaabah.

Monday, 6 December 2010

alkisahnya...~~ ( mgss )

petang tadi, ade masalah dgn lap top dan cik printer. bertenang2..huhu..meeting ade dalam 1/2 jam lagi. marah, geram, sedih, sebak, semuanya ada. baca bismillah, doa kat Allah supaya cik printer dan lap top hidup sihat seperti biasa. ye lah. dah dua hari kot tak off kan lap top. ( p/s : jangan pakai acer, pakai lap top jenama lain. seperti toshiba ke, lebih mantap..huhu. )


da geram2 tadi, pandang kanan, pandang kiri, hehe..automatik..girangnya hati. ade nussa chocolate kat tepi. buka, sapu kat roti . rasa lega hati ni. macam placebo da bagi saya coklat ni.

ting ting. dapat idea, off kan lap top, wat keje lain dlu..2 minit, 4 minit...saya on lap top balik. alhamdulillah. berjaya. akhirnya dapat juga print..:) ( gembira itu menenangkan hati :) )


sila klik~ ini bukan cerita hantu, tetapi kisah antara kau dan aku :?

ape lah..membebel~


klik untuk tengok doa~
Doa Akhir Tahun 1431H dan Doa Awal Tahun 1432H


symptoms of Ancylostoma duodenale ¬ Light infection causes abdominal pain, loss of appetite and geophagy. Heavy infection causes severe protein deficiency or iron deficiency anemia. Protein deficiency might have dry skin, edema and potbelly, while iron deficiency anemia might have mental dullness and heart failure.

Sunday, 28 November 2010

Klinik 3 ( Belajar & Bekerja ) + First Aid Course ( CPR ) ( FIESTA PCZ 2010 )

semalam alhamdulillah, niat yg dah lama dah tersimpan di hati akhirnya terlunas juga. Unit Kebajikan PCZ sempena FIESTA PCZ telah menganjurkan program selama 2 jam lebih iaitu First Aid Course di dewan kat hospital Zagazig. Saya da belajar buat CPR. da lama da nak belajar benda ni. Saya percaya ramai dah orang kat luar sana belajar tertamanya yang kat Malaysia la an. Saya tahun 3 baru nak belajar.huhu..tp xpe..anyway, it is interesting to know wt we don't know. :)

dulu, saya pernah buat attachment kat klinik swasta. Dr Rohaya ajar saya bagaimana nak buat palpation to check any inflammation in any organ in abdomen ..pesakit tu polis dan pernah menjalani pembedahan untuk mengeluarkan spleen dan juga pancreas ( klu tak silap saya la ). Saya nampak ada kesan-kesan luka di bahagian perut ( untuk bekalkan insulin kpd encik polis ni ). muka dia agak nampak garang la. tapi saya cool je sebab dia macam baik je.dia berbual2 la sebelum tu dgn Dr Rohaya. Dr Rohaya pun cakap kat saya,'em,cuba buat palpations macam saya buat tadi. Encik, dia ni student', sambil tersenyum. saya pun tanpa melengahkan masa, terus take part. hehe. masa saya tekan-tekan dan cari any abnormal organ kat dia punya abdomen tu, tiba-tiba dia jerkah saya. wooo!!

pastu dia tergelak. saya macam biasa la. cool je..hoho..sebab saya kalau fokus kat 1 benda, saya tak ingat sangat dah kat dunia sekeliling. ngeh2.. dia jerkah saya tu saje die je...nak memeranjatkan saya kononnya..haha..tapi saya cool je kan..tak jadi la dia nak usik saya lagi lepas2 tu..huhu. Dr Rohaya pun cakap, 'eh, die nak belajarla, nak main2 pulak,' hehe...

sebenarnya setiap pesakit itu mengajar seseorang doktor tu untuk menjadi lebih baik

trivia¬ agak cuak bila assist doktor bagi rawatan kat pesakit lelaki dewasa. kanak-kanak dan bayi lelaki tak pe. huhu

agak semput juga buat CPR. Senior yang ajar tu dari Medical Science Club of Zagazig University. Compress more deeper. 4-5 cm. saya takut juga.takut mematahkan ribs patung itu. huhu. alasan..padahal semput. ye la. chest compression kena buat 30 kali, semalam buat baru 20 kali, da semput da.huhu...

bolehkah kita menyertai mana-mana sahaja persatuan? kaji dan selidik dulu pembawakan, objektif dan misi sesebuah persatuan itu dulu. barulah sertai. bolehke banyak-banyak persatuan diwujudkan? kebanyakkan ulama' mngatakan haram. kenapa? sebab ia membawa kepada perpecahan. kalau misalnya persatuan itu khusus, seperti persatuan wanita, persatuan orang kurang upaya, tak pe. tapi ini persatuan yang sudah ada di Mesir secara rasminya yang membawa fikrah Islam hanyalah PMRAM dan bagi pelajar sains kesihatan ialah PERUBATAN. kalau PMRAM tu memang da lama da kat Mesir, sangat mantap dalam memperjuangkan kebajikan anak-anak Melayu di Mesir, jadi, kenapa cari yang lain lagi? berpeganglah dengan syari'at yang sebenar-benarnya. Bukankah kita dianugerahkan akal untuk berfikir. Berfikirlah dengan berpandukan agama, agar tidak menyerong dan tidak tersasar ke mana-mana.
p/s: persatuan yg dimaksudkan di sini bukan macam persatuan2 di sekolah :)

Thursday, 25 November 2010

Sedikit coretan- Kempen Biah Solehah PCZ 2010

alhamdulillah, bertemu lagi kita hari ini sahabat-sahabat. Seperti biasa, ini bukanlah kata-kata formal memandangkan saya pun lebih suka menggunakan kata-kata yang tidak berbunga dan tidak berjela-jela, asalkan maksud itu difahami.

saya menulis bukan kerana populariti. saya takut untuk menjadi seorang yang popular. Dalam hal ini, saya mesti juga meluahkan apa yang saya rasa sekarang ini.
alhamdulillah, syukur kehadrat Ilahi, kempen Biah Solehah yang saya kemudikan disamping Ketua Unit Pembangunan Insan dan Timb. Ketua, serta pengarah KBS telah berjalan hampir sebulan. tinggal 5 hari saja lagi ( p/s: kempen ini secara formalnya, tiada majlis penutupan , so, terus amalkan item2 dalam biah solehah ye :)



Antara objektif Kempen Biah Solehah ialah :
-mewujudkan biah solehah dalam kalangan PERUBATAN
-mengukuhkan ukhuwah dalam kalangan pelajar PERUBATAN
-membina kesatuan dalam kalangan pelajar PERUBATAN
-memastikan pelajar PERUBATAN mengerjakan amar makruf dan nahi mungkar dalam kalangan mereka
-melahirkan doktor mukmin yang berkualiti dari segi akhlak dan peribadinya dalam kalangan pelajar PERUBATAN.


Antara Item-item kempen Biah Solehah pada tahun ini ialah:

-Kempen Jauhi Ikhtilat Tidak Syari'ie
-Kempen Solat Jemaah
-Kempen Puasa Sunat
-Jom ke smart Circle
-Cintai Allah dan Rasul
-Kemantapan Ukhuwah
-Jom Berpakaian Mengikut Syari'at Islam


artikel sudah diedarkan ke rumah-rumah,flyer,ym dan facebook juga sudah. solat jemaah bersama-sama, smart circle gabungan, penerangan di setiap rumah, kempen dan terus kempen..kesannya harapnya sentiasa ada peningkatan dari sehari ke sehari..

Sambutan yang diterima agak menggalakkan. Cumanya bagi saya sendiri, mungkin saya boleh bagi B-. huhu. Terutamanya dalam masalah ikhtilat tidak syari'ie dan juga pemakaian. Mengenai ikhtilat tidak syari'ie tu, saya rasa mungkin adik-adik baru masih lagi tidak jelas dengan apa yang dimaksudkan walaupun sudah banyak penerangan demi penerangan. emm,tak sampai hidayat lagi agaknya. Sebab itu, saya mengajak sahabat-sahabat untuk hadir ke forum Simbiosis Cinta pada 26 Nov ini. kalau ada kerja yang membabitkan lelaki dan perempuan, pakat2 jagalah batas2nya. saya terima berita yang tidak berapa enak didengar iaitu pendebat-pendebat sempena FIESTA menggunakan peluang ini untuk berikhtilat tidak syari'ie. Kadang-kadang terkeluar dari topik perbincangan. pesan saya, jaga2lah batas2. Kenapa? senang je. kita kan muslim. hamba Allah. try tengok dalam al-Quran, kan ade sebut pasal ikhtilat2 ni. harap semua pihak ambil cakna tentang perkara ini.

yang kedua, penggalakan untuk memakai baju kurung dan jubah sahaja untuk Nov ini. kalau saya survey, tahun 2 dan 3, alhamdulillah, adalah peningkatan. 23% ..huhu

ok, jom terus bersama UPI, jom kempen, amar makruf nahi mungkar ( suruh benda baik, larang benda maksiat dan kemungkaran ). Elakkan diri dari gugup dalam menjawab amanah anda di padang mahsyar kelak. padahal anda adalah orang yang mengetahui...

assalamualaikum :)


timb pengarah KBS 2010

ini adalah pandangan saya sendiri. tiada kaitan yang hidup atau yang telah meninggal dunia. bukan suara PCZ. bukan suara orang lain. tetapi terbit dari diri hamba yang lemah ini..

trivia¬ kempen biah solehah. if u feel this campaign is nothing, means u don't have any intention to get involve n support what we want to deliver to the community-this is wt i mean. not the others- timb. pengarah kempen biah solehah pcz 2010-

p/s-hasbi rabbi jallallah--fried pasta tonight :)--Kempen Biah Solehah--Fatayat Games-jom singgah di KBS Booth (ada tayangan, pop one dan pop up games. jom :))& jangan lupa tau, Forum Simbiosis Cinta di Dewan Darul Wehdah, 5.30 petang, pandangan dari dua panel yang tidak asing lagi di Mesir. jumpa di sana :)

group MITOCHONDRIA - Generate power oF ukhuwah, insyaallah~

Tuesday, 23 November 2010

ZzZzZz

when people around u don't give their respond,
don't look sad
it's happening rarely..
when the time walks slowly
don't only look your back
but search for the value


trivia¬ alhamdulillah, da habis shahadah, kita berFIESTA pula :)

SONG FROM SAMI YUSUF FOR THE FLOOD VICTIMS OF PAKISTAN!

Don’t despair, don’t lose hope

Hold onto the rope,

Don’t let go, don’t let go

I hear your call

Though you feel so cold

Abandoned and alone

But don’t let go, don’t let go

I hear your call

VIDEO

Monday, 15 November 2010

eLegs Exoskeleton + Filem Melayu

For paraplegic patients, being able to stand — not to mention take a few steps — under their own power is a cruelly unattainable goal. Or at least it has been. But the makers of eLegs, an innovative exoskeleton, are hoping to change that, one step at a time. The robotic prosthetic legs use artificial intelligence to "read" the wearer's arm gestures via a set of crutches, simulating a natural human gait. It's the first such device to do so without a tether, and it was inspired by military exoskeletons that soldiers strap on to lift heavy packs. The device requires some getting used to, so it will initially be available only at rehabilitation centers for use with a trained physical therapist, but it may hit the home market by 2013.

trivia~Angela Merkel, Chancellor of Germany telah dinobatkan sebagai politikus wanita paling berpengaruh di dunia ( 2010 )

eLegs Exoskeleton ni agak menarik..kepada bakal2 doktor, jom kita pula yang reka sesuatu..tak best ar, asyik non-muslim je yang reka2 ni..huhu :(

-----------------------------------------------------------------------------------
sungguh memalukan filem yang bertemakan kehidupan seorang “GAY” bakal ditayangkan di pawagam tanah air kita tidak lama lagi, sudahlah filem “COMOLOT” pada tahun 2008 telah menimbulkan pelbagai kontroversi dikalangan masyarakat kita di Malaysia, namum susulan daripada filem tersebut, timbul lagi filem yang berunsurkan seorang “GAY” yang berjudul “ANU DALAM BOTOL”. Melihat kepada tajuk filem ini, sudah menimbulkan 1001 persoalan kepada kita, apakah sebenarnya motif utama pembikinan dan penyiaran filem berkenaan? Timbul persoalan disini, adakah masyarakat kita sekarang sudah tidak merasa jijik lagi dengan perbuatan yang kotor ini? sudah banyak budaya liar ini telah menular dalam Negara kita. Disamping itu juga, tindakan kerajaan yang membenarkan artis luar yang membawa imej “GAY” seperti Adam Lambert seolah-olah tidak ada pengawasan yang ketat lagi dari pihak yang bertanggungjawab untuk memastikan keadaan akhlak dan moral anak-anak muda terjaga dengan nilai-nilai murni yang dianjurkan oleh Islam itu sendiri.

Berkenaan pembikinan filem ini merupakan salah satu wasilah untuk mempengaruhi anak-anak muda kita dengan budaya yang tidak sihat dan bercanggah dengan fitrah manusia. Menurut sumber yang dipercayai, filem ini dibintangi oleh Arja Lee, Daina Danielle,Wan Raja, Norma Damanhuri, Fauziah Ahmad Daud, Jalil Hamid, Rosnah Rahman dan Pekin Ibrahim. Manakala penerbit dan penulis skrip filem ini adalah Raja Azmi Raja Sulaiman yang sebelum ini pernah di labelkan sebagai seorang produser yang menimbulkan pelbagai kontroversi dalam dunia seni di tanah air kita. Walaupun penerbit filem ini bertujuan untuk berkongsi satu cerita yang boleh dijadikan iktibar dan pengajaran kepada masyarakat terutama kesan buruk apabila manusia sanggup menukar jantina demi mengejar sebuah cinta yang mustahil, tidak semestinya perlu ditayang dan dilakonkan semula kisah sebenar tersebut sebagai tontonan umum. Banyak lagi wasilah untuk memberi pengajaran kepada masyarakat, bukannya dengan kita mempamerkan semula perbuatan yang terkutuk itu kepada sidang penonton. Sebaliknya mengambil langkah yang lebih berkesan dengan mencegah perkara tersebut melalui tindakan pihak berkuasa bagi menghalang perbuatan yang tidak syari'e ini. Kes ini juga perlu dikategorikan sebagai jenayah dan memerlukan kepada tindakan yang sewajarnya untuk membendong budaya homoseksual ini dari terus menular dalam masyarakat kita. Jika kita melihat pembikinan filem ini seolah-olah meperkenalkan dan menghangatkan lagi budaya tersebut dalam masyarakat kita.

Menurut pandangan dari segi hukum pula, jelas kepada kita bahawa perbuatan hubungan sejenis antara lelaki dengan lelaki ( liwat ) adalah perbuatan yang terkutuk dan diharamkan sekeras-kerasnya oleh agama kita. Pengharaman ini jelas bedasarkan dalil Al-Quran dan Hadis seperti berikut :

Dalil Al-Quran


Maksudnya : “Dan Nabi Lut juga (Kami utuskan). Ingatlah ketika ia berkata kepada kaumnya: "Patutkah kamu melakukan perbuatan yang keji, yang tidak pernah dilakukan oleh seorang pun dari penduduk alam ini sebelum kamu?, Sesungguhnya kamu mendatangi lelaki untuk memuaskan nafsu syahwat kamu dengan meninggalkan perempuan, bahkan kamu ini adalah kaum yang melampaui batas".

Dalil Hadis
i) Hadith Rasulullah saw yang diriwayatkan oleh Abu Musa al-`Asyaari;
kata Nabi saw, "Apabila telah mendatangi seorang lelaki meliwat seorang
lelaki yang lain dalam keadaan kedua-duanya rela merelakan, maka
kedua-dua lelaki itu adalah berzina." ( Syarah al-Muhazzab : 18/263 )
(Ini menunjukkan bahawa kesalahan bagi seseorang yang melakukan liwat dengan orang yang berzina adalah sama hukumnya).

ii) Hadith Rasulullah saw yang diriwayatkan daripada Ibn Abbas ra; Nabi
saw bersabda, "Sesiapa telah mendapatinya melakukan perbuatan kaum Nabi
Lut (meliwat), maka rejamlah yang di atas dan yang di bawah." (Riwayat Abu
Daud, Tirmizi dan Ibn Majah ) (Yang dimaksudkan oleh Nabi saw "orang yang diatas"ialah orang yang meliwat. Dan "orang yang dibawah" ialah orang yang diliwat).

Daripada dalil ini, jelas kepada kita bahawa pengharaman perbuatan tersebut. Justeru adakah wajar bagi filem yang menayangkan kisah berkisar liwat ini diluluskan oleh kerajaan untuk tayangan umum? Penayangan filem ini juga boleh menyebabkan dikalangan remaja kita akan terpengaruh dengan adegan-adegan ditayangkan dalam filem tersebut. Kita tidak menginginkan budaya ini terus menular dikalangan masyarakat kita sehingga menjadi suatu perkara yang biasa dan tidak ada langsung sensitiviti oleh semua pihak yang bertanggungjawab terhadap isu ini. Ingatlah sidang pembaca sekalian, suatu perkara yang perlu dibimbangi bersama adalah melalui kisah kaum Nabi Luth yang dibinasakan oleh Allah S.W.T dengan tingkah laku yang sama, bala’ yang pernah ditimpakan oleh ummat yang terdahulu tidak mustahil akan berlaku di Negara kita jika tidak ada pihak yang bertanggungjawab untuk membendong budaya ini dari terus berlaku, na’uzubillah min zalik.

Pihak MANHAL PMRAM juga rasa terpanggil untuk menjawab dan mengetengahkan isu ini kepada masyarakat umum, setelah mengetahui dari salah satu sebuah akhbar di Malaysia yang melaporkan bahawa Raja Azmi telah menghantar skrip filem berkenaan kepada pihak berkuasa agama di tanah air selain daripada Lembaga Penapisan Filem untuk mendapatkan nasihat dan kebenaran. Jadi menjadi kewajiban kepada kita seluruh ummat Islam untuk bangkit dan membantah sekeras-kerasnya agar filem ini tidak diberikan kelulusan oleh pihak berkuasa untuk ditayangkan. Bantahan ini patut mendapat sambutan oleh semua pihak, kerana kita yakin bahawa dengan tayangan filem ini boleh membawa unsur-unsur songsang yang mampu mempengaruhi masyarakat umum di Malaysia khususnya kepada golongan remaja kita. Bersama artikel ini kami lampirkan beberapa cadangan kepada pihak Lembaga Penapisan Filem Negara seperti berikut :
1) Memastikan filem-filem yang ditayangkan di Negara kita tidak mempunyai unsur-unsur yang bercanggah dengan hukum hakam Islam.
2) Filem tersebut tidak mempunyai adegan-adegan lucah yang boleh membangkitkan nafsu syahwat.
3) Pihak lembaga Penapisan Filem Negara sendiri perlu mewujudkan khidmat nasihat agama, untuk memastikan segala filem yang ditayangkan mempunyai nilai-nilai agama yang sebenar.

Isu yang berlaku ini perlu diambil tindakan segera . Ini adalah kerana nilai murni akhlak-akhlak remaja kita mesti dipelihara . Semua pihak bertanggungjawab dengan pantas menghentikan segala tindakan untuk merosakkan pemikiran masyarakat kita di Malaysia. Tanpa kawalan segera, keadaan ini mungkin berjaya dimanipulasi oleh beberapa pihak yang sengaja mengambil kesempatan untuk menimbulkan huru-hara dalam negara kita dengan memperkenalkan budaya-budaya barat yang bercanggah dengan kehendak dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam agama Islam .

Kerajaan sebagai pihak yang paling bertanggungjawab untuk memelihara dan membentuk nilai-nilai murni dalam kalangan rakyat yang berbilang agama dan kaum, janganlah menganggap remeh tentang apa yang sedang berlaku dalam Negara kita, dan isu ini memerlukan kepada tindakan yang bersifat segera bagi memastikan masyarakat kita tidak terdedah dengan budaya homoseksual yang semakin berleluasa sejak kebelakangan ini.
Disediakan oleh :

Mohamad Hanif B Haron
Pengerusi MANHAL PMRAM



http://pmram-manhal.blogspot.com/2010/11/filem-anu-dalam-botol-budaya.html

trivia~ aku rase macam da lama da cter ni..huhu..dahsyat la.kalau aku, tak sanggup buat tajuk cter gitu.jijik. tak berlapik langsung..yang mana satu raja azmi? ala..yg buat cter__.huhu..padahalnye aku rase banyak lagi nilai2 lain yg boleh dipamerkan. malu dgn negara2 jiran, negara2 Islam yg lain sbb Malaysia ada filem yang bertajuk begini. Isi kandungan pun entah ape2..huhu..

Thursday, 4 November 2010

Kempen Biah Solehah~ KAmi memerlukan anda untuk memeriahkannya- jom amalkan biah solehah!!

Kempen Biah Solehah

Jom amalkan biah solehah....semoga kita termasuk dalam golongan2 yang terpilih..amiin :)




Assalamualaikum, sepanjang bulan November ini, Unit Pembangunan Insan, PERUBATAN Cawangan Zagazig sesi 2010/2011 menganjurkan Kempen Biah Solehah 2010. Bulan November pada tahun ini dinobatkan sebagai bulan Biah Solehah.

Pelbagai aktiviti yang dianjurkan seperti "Permata yang dicari", Forum 'simbiosis CINTA", Kuiz Penghayatan Islam, Bait Mithali, Tokoh "Tauladan Terbaik" dan banyak lagi program yang menanti untuk pengisian kepada ahli-ahli PERUBATAN Cawangan Zagazig sepanjang bulan November ini.

nantikan iklan-iklan seterusnya...


Apakah yang dimaksudkan dengan biah solehah?
Nyatakan contoh2 yang dilakukan oleh Rasulullah dalam mewujudkan biah solehah semasa berada di kota Mekah
sebagai seorang mahasiswa Islam apakah contoh biah solehah yang boleh diamalkan dalam kalangan masyarakat yang berbilang bangsa dan agama

http://4.bp.blogspot.com/_AkThyXTzeQM/TNKXOOUXzUI/AAAAAAAAAIU/SGWDIO3uQjc/s1600/Kuiz+Kempen+Biah+Solehah.jpg


Terma dan Syarat penyertaan:
1. Peserta hendaklah ahli PERUBATAN Cawangan Zagazig.
2. Terdapat 4 siri soalan yang akan dipamerkan pada Blog UPI Zagazig dan masing-masing akan di"upload" pada setiap minggu(Selasa) bagi setiap siri.
3. Jawapan yang telah dijawab hendaklah dikumpul sehingga siri ke IV dan hendaklah dihantar kepada email UPI Zagazig di alamat ( upizagazig@gmail.com ) selewat-lewatnya 26 November 2010.Setiap penghantaran akan dibalas untuk tujuan pengesahan penghantaran.
4. Pemenang akan dikira berdasarkan ketepatan menjawab soalan, dua ikhwah dan dua akhawat yang berjaya mendapat mata tertinggi akan dikira pemenang.
5. Keputusan para hakim adalah muktamad.




aa, lupa nak tulis...antara program menarik menanti anda..hehe :

Permata yang dicari
simbiosis cinta
Zikir minggu ini
Bait Mithali
Kuiz Penghayatan Islam
Anugerah Teladan Terbaik


Kuiz tu yang 3 tadi tu la.. jawab jangan tak jawab..
kami mengucapkan terima kasih kepada mana-mana individu yang terlibat, yang menolong, yang ambil bahagian dan etc.....em sambung sendiri la..huhu

ok, assalamualaikum...

Friday, 29 October 2010

Anda Semakin Matang jika....

Anda dapat bertenang dan bersabar seandainya hajat anda tidak tercapai.

Anda mampu menyembunyikan perasaan anda yang luka dan tersinggung oleh seseorang dalam kumpulan dan berlaku sebagai biasa.

Anda tidak merasa iri hati bila melihat orang lain dipuji dan disanjung.

Anda dapat menghadapi kebencian orang yang anda benar-benar merasa tidak sewajar dengan mereka.

Anda mampu menguasai nafsu gelojoh walaupun anda ingin mendapat perkara yang anda fikir boleh dapat.

Anda dapat menahan rasa sakit hati dan malu seandainya anda tidak dapat hidup setaraf dengan rakan sejawat anda yang lain.

Anda terus berlaku adil dan saksama walaupun suasana sekeliling menghalang maksud anda.

Anda dapat menerima kritik atau salah faham orang tanpa memperbesar-besarkannya.

Anda memandang jauh kedepan, umpamanya dengan sabar menangung kesusahan demi kepentingan masa depan, tanpa merasa resah, bimbang dan ragu.

Anda memberi persetujuan kepada pendapat- pendapat yang anda tidak setujui dalam perdebatan tanpa merasa sakit hati atau tidak senang.

Anda berbahagia bersendirian dengan mempunyai satu kegemaran atau hobi yang benar-benar anda minati.

Anda mengaku dengan jujur tidak tahu bila anda betul-betul tidak tahu, tanpa merasa malu.

Anda menghadapi orang-orang tua atau orang- orang yang lebih berpengaruh tanpa sentiasa berusaha untuk menimbulkan kesan-kesan negatif.

Anda akan cuba melakukan sesuatu dengan sederhana bukannya berlebih-lebihan untuk menunjukkan bahawa anda dapat melakukannya dengan lebih sempurna.

Anda dapat mendahulukan kepentingan orang lain walaupun anda tidak merasa senang kerananya.

Anda boleh berlaku wajar dan saksama terhadap orang-orang yang tidak anda sukai.

Anda dapat mengujudkan rasa kasih-sayang, cinta atau boleh bersahabat tanpa mendapat tempat yang utama dalam hidup mereka.

Sekiranya anda lelaki, anda dapat bekerjasama atau bersahabat dengan wanita tanpa berfikir bahawa anda adalah lelaki yang jadi idaman setiap wanita.

Sekiranya anda wanita, anda dapat bekerjasama atau bersahabat dengan orang lelaki secara jujur.


http://www.iluvislam.com/inspirasi/motivasi/1045-anda-semakin-matang-bila.html


trivia¬ em..tak matang lagi..huhu

Sunday, 24 October 2010

'Islamic Fashion Festival' Calar Kehormatan Orang Islam

Islamic Fashion Festival Calar Kehormatan Orang Islam


Kita sering mendengar berkenaan penghinaan terhadap Rasulullah S.A.W ini hanya terjadi di kalangan orang-orang kafir sahaja. Ini kerana mereka sendiri tidak berpuas hati dan bersetuju dengan ajaran yang dibawa oleh Nabi Muhammad S.A.W . Mereka juga sentiasa mencuba pelbagai cara dan wasilah untuk menunjukkan rasa benci mereka terhadap ajaran yang dibawa oleh Rasulullah S.A.W.

Apa yang menyedihkan lagi, perbuatan sekutuk ini bukan hanya didominasi oleh orang kafir sahaja, malah sekarang ini orang Islam sendiri juga bersubahat dan tidak ketinggalan untuk turut sama menghina junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W dengan tanpa disedari.

Baru-baru ini heboh berkenaan penganjuran Islamic Fashion Show atau Islamic Fashion Festival yang kononnya ingin memperagakan pemakaian secara Islam yang sebenar, tetapi malangnya disebalik niat baik tersebut terdapat unsur-unsur yang menghina kemulian junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W di tempat yang tidak selayaknya. Jika kita melihat kepada gambar di atas, kelihatan seorang model yang memperagakan pakaiannya dan di dadanya terdapat tulisan nama Nabi Muhammad S.A.W yang ditulis dalam keadaan terbalik. Suasana bertambah buruk lagi apabila model tersebut tidak menutup aurat sepertimana yang dikehendaki oleh syarak. Adakah layak bagi seorang Nabi yang menjadi sanjungan ummat seluruh alam diperagakan sebegini rupa? Sudahlah nama yang mulia tersebut diletakkan pada tempat yang tidak sesuai, malah dihina pula dengan pakaian yang sedikit pun tidak menunjukkan ciri-ciri wanita muslimah berdasarkan tujuan asal festival tersebut di anjurkan.

Apa yang lebih memalukan lagi, penganjuran program sebegini rupanya didalangi oleh beberapa individu yang merupakan orang-orang besar dan berpengaruh dalam kepimpinan di Malaysia. Adakah layak bagi sikap kepimpinan sebegini mendapat tempat dan sanjungan daripada masyarakat? Perbuatan sebegini sungguh memalukan dan mencalarkan nama baik Islam itu sendiri dengan beberapa pihak yang tidak bertanggungjawab menganjurkan dan memberi sumbangan bagi menjayakan majlis yang menimbulkan rasa kemarahan ummat Islam seluruh dunia amnya dan secara khusus di Malaysia.


Berdasarkan isu ini eloklah kita melihat dari segi pandangan syarak berkenaan permasalahan ini seperti berikut :
1) Ciri-ciri pakaian muslimah yang sebenar
2) Hukum menghina Nabi S.A.W.

1) Ciri-ciri pakaian muslimah yang sebenar

Menurut ayat Al-Quran dalam suran An-Nuur Allah S.W.T berfirman :

Maksudnya : “Dan Katakanlah kepada perempuan-perempuan Yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang Yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali Yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya Dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka Yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka Yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki Yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak Yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa Yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, Wahai orang-orang Yang beriman, supaya kamu berjaya”. ( Surah An-Nuur, Ayat 31 ).

Berpandukan ayat ini jelas kepada kita, menunjukkan cara pakaian muslimah sebenar yang dituntut oleh Islam adalah seperti yang dinyatakan dalam ayat Al-Quran di atas. Jika kita melihat kepada majlis yang dianjurkan pada baru-baru ini adakah ia memenuhi syarat-syarat yang telah digariskan oleh Islam? Malah model tersebut memperagakan pula kepada penonton yang sudah pasti tiada hubungan kekeluargaan yang dibolehkan oleh syarak untuk melihatnya. Dan kebiasaannya, pertunjukkan fesyen ini jelas terdapatnya unsur-unsur maksiat kerana sama ada ia diperagakan oleh seorang model perempuan mahupun seorang lelaki, ia merupakan suatu perkara yang boleh menaikkan syahwat kepada sidang penonton yang melihat aksi model-model tersebut. Maka perbuatan ini jelas haram di sisi jumhur ulamak.

Nas Ulamak Berkenaan Pengharaman Tersebut :

1) Berkata Imam Muhammad Amin Ibn ‘Abidin dalam kitabnya Hashiyyah Ibn ‘Abidin : “Tidak dibolehkan melihat sesuatu sudut pun dari bentuk badan seorang wanita yang ajnabi, kerana pengharaman melihat itu kerana takut timbulnya fitnah disebabkan perhiasan yang terdapat pada tubuh badan seorang wanita. ( Hashiyyah Ibn ‘Abidin, jilid 3, m/s 261 ).

2) Berkata As-Syeikh Al-‘Adawi dalam kitabnya Hashyiah kepada Syarah Al-Kharasyi : “Tidak dibolehkan bagi seorang wanita muslimah menunjukkan perhiasan tubuh badannya kepada orang kafir, walaupun wajah dan kedua tapak tangan bukanlah aurat pada asalnya”. ( Hashiyyah Al-‘Adawi, juzuk 1, m/s 347 ).

3) Berkata Imam An-Nawawi dalam kitabnya Majmuk : “Apabila melihat seorang lelaki kepada wanita yang ajnabiah dengan tanpa sebab yang munasabah, maka di haramkan kepadanya untuk melihat walaupun tidak melihat kepada aurat pelempuan tersebut”. ( Majmuk, juzuk 16, m/s 138 ).

Ini antara beberapa pandangan ulamak berkenaan pandangan seseorang kepada wanita, dan di sini jelas berlaku unsur-unsur kemaksiatan ketika festival tersebut sedang berlangsung. Umumnya di sini, pengharaman aktiviti memperagakan fesyen adalah sangat jelas, kerana banyak batas-batas agama yang tidak dijaga dalam majlis tersebut, seperti :

1) Peraga fasyen lelaki / wanita mendedahkan aurat kepada sidang penonton.
2) Percampuran antara lelaki dan perempuan dalam majlis tertutup yang boleh menimbulkan fitnah.
3) Membangkitkan syahwat sidang penonton ketika melihat model mengenakan pakaian yang menjolok mata.

Semua ini secara pastinya berlaku ketika majlis tersebut berlangsung, maka majlis ini secara dasarnya adalah dilarang oleh syarak berdasarkan dalil yang telah dilampirkan di atas. Setelah kita mengetahui tentang pengharaman festival tersebut yang mempunyai unsur-unsur maksiat, jadi bagaimana pula hukum berkenaan dengan salah seorang daripada model ketika memperagakan pakaiannya yang tertulis nama Nabi Muhammad S.A.W secara terbalik di dadanya? Adakah ini dikatakan sebagai fasyen yang berbentuk islamik, tetapi melihat kepada pakaian model tersebut tidak melambangkan ciri-ciri pemakaian muslimah yang sebenar? Perkara ini jelas salah satu penghinaan terhadap Islam dan menghina Rasulullah S.A.W itu sendiri dengan meletakkan sesuatu yang mulia di tempat yang hina dengan melakarkan nama baginda di pakian yang sedemikian.

2) Hukum Menghina Nabi S.A.W

Mengenai hukum penghinaan Nabi ini suatu hukum yang dibahas panjang oleh para ulamak, kerana ia berkait dengan masalah akidah. Jumhur ulamak bersepakat bahawa, "walaupun sesorang itu mengakui bahawa Allah S.W.T itu tuhan yang patut di sembah, tetapi tidak beriman dengan Rasulnya, maka ia tetap dikira sebagai seorang yang kufur dari sudut pandangan Islam". Ini menunjukkan bahawa nilai seorang Rasul menurut pandangan syarak. Berdasarkan kemuliaan ini, adakah layak bagi mereka yang cuba untuk mempersendakan Nabi yang telah banyak berjasa kepada ummat Islam seluruhnya sebegitu rupa?

Menurut pandangan Ulamak terhadap penghinaan Nabi boleh di ringkaskan seperti berikut :

Penghinaan Daripada Orang Islam

1) Berkata Qadhi E’yadh : “Telah bersepakat sekalian ulamak bahawa membunuh dikalangan orang Islam yang mencerca dan menghina Nabi S.A.W”. (As-Syifa’ Bi Ta’rif Huquq Al-Musthofa, jilid 2, m/s 211).

2) Berkata Abu Bakar Ibn Al-Munzir : “Sepakat para ahli ilmu bahawa menjatuhkan hukum bunuh bagi mereka yang menghina Rasulullah S.A.W”. (Tabqaat As-Syafi’ah Al-Kubra, jilid 3, m/s 102).

3) Berkata Abu Sulaiman Al-Khattabi : “Aku tidak mengetahui bahawa ada pendapat yang berbeza pada menjatuhkan hukum bunuh bagi mereka yang Islam menghina akan Nabi Muhammad S.A.W”. (Mukhtasar As-Sunan, juzuk 6, m/s 199 ).

Hukum Menghina Nabi S.A.W Berdasarkan Qias

Berdasarkan hadis Nabi S.A.W :

"من بدل دينه فاقتلوه"

Maksudnya :
“Sesiapa yang menukar agamanya ( Islam ) maka bunuhlah ia” . (Sahih Imam Al-Bukhari, no hadis 3017 dan 6922, hadis riwayat Ibnu ‘Abbas).

Menurut pandangan Ulamak, bahawa seseorang yang menghina Nabi itu juga dikira sebagai orang yang murtad, dan hukumnya juga sama seperti hukuman yang di jatuhkan ke atas orang yang murtad iaitu bunuh. Ini kerana perbuatan menghina Nabi S.A.W lebih teruk berbanding orang yang murtad sahaja. ( As-Saif Al-Maslul ‘Ala Man Sabba Ar-Rasul, m/s 151 ).

Inilah sebahagian dalil yang menunjukkan bahawa jenayah penghinaan Nabi ini amat berat sehingga boleh melucutkan akidah seseorang muslim. Adapun begitu, Islam masih memberikan peluang kepada pesalah untuk bertaubat dan kembali ke jalan yang sebenar dan berazam agar tidak mengulangi semula perbuatan tersebut. Ini juga berdasarkan qias bagi pesalah yang murtad dari agama Islam, dan masa yang diberikan selama tiga hari untuk seseorang itu bertaubat.

Berkata Muhammad Bin Shahnun daripada Ibn Qasim :

يُدعى المرتد إلى الإسلام ثلاث مرات, فإن أبَىٰ ضرب عنقه.

Maksudnya :
“Orang yang murtad diseru kembali kepada Islam sebanyak tiga kali, jika ia masih enggan maka pancunglah lehernya”. ( Al-Musannaf, juzuk 10, m/s 127).


Dalil Penerimaan Taubat

1)Maksudnya : “Katakanlah (Wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu Yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana Sesungguhnya Allah mengampunkan Segala dosa; Sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani”. ( surah Az-Zumar, ayat 53).


2)Maksudnya : “Bagaimana Allah akan memberi petunjuk hidayah kepada sesuatu kaum Yang kufur ingkar sesudah mereka beriman, dan juga sesudah mereka menyaksikan Bahawa Rasulullah (Nabi Muhammad) itu adalah benar, dan telah datang pula kepada mereka keterangan-keterangan Yang jelas nyata. dan (ingatlah), Allah tidak akan memberikan petunjuk hidayahNya kepada kaum Yang zalim. mereka itu balasannya ialah Bahawa mereka ditimpa laknat Allah dan malaikatNya sekalian orang-orang (yang beriman). mereka kekal di dalamnya, tidak diringankan azab seksa daripada mereka dan mereka pula tidak diberi tempoh atau perhatian; kecuali orang-orang Yang bertaubat sesudah (ingkar) itu, serta memperbaiki keburukan mereka, maka Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani”. ( Surah Ali Imran, ayat 86-89 )


Berdasarkan nas ini, ia menjadi dalil kepada penerimaan taubat bagi mereka yang murtad, dan secara umumnya jenayah penghinaan terhadap Nabi S.A.W juga termasuk di dalam ayat tersebut, berpandukan qias yang dinyatakan sebelum ini. ( As-Saif Al-Maslul ‘Ala Man Sabba Ar-Rasul, m/s 175).

Kesimpulan daripada perbahasan di atas, isu yang telah berlaku ini bukanlah suatu perkara yang remeh dan jarang berlaku dalam masyarakat kita, malah perkara tersebut sering berlaku sejak kebelakangan ini. Kita mengharapkan kepada kepimpinan Islam yang berani menyatakan kebenaran dan membanteras kemungkaran yang berlaku di sekeliling kita, tapi malangnya festival yang penuh berprestij ini rupanya didalangi oleh kepimpinan yang mempunyai suara di Negara kita. Kami penuntut di timur tengah menuntut dan mendesak agar pihak kerajaan meminta maaf secara terbuka kepada seluruh rakyat Islam di Malaysia atas kejadian yang menjatuhkan maruah ummat Islam dengan penganjuran Islamic Fashion Show ini. Kami juga berharap agar kepimpinan kembali ke pangkal jalan, memperbetulkan kesalahan yang telah dilakukan, agar perkara sedemikian tidak akan berulang lagi pada masa akan datang.


Disediakan oleh :
Mohamad Hanif B Haron
Pengerusi Felo MANHAL PMRAM
Posted by Kenali MANHAL



trivia¬ tak tahu la apa yang masalah..tak boleh nak upload gambar..kalau nak baca penuh dan tengok ayat2 al-Quran yang tertinggal, bolehlah layari http://pmram-manhal.blogspot.com/2010/10/islamic-fashion-show-calar-kehormatan.html


dan jangan lupa, jadi follower sekali. banyak ilmu-ilmu berguna di web manhal~

ok, assalamualaikum
(bestnye, da nak sejuk da mesir sekarang..musim sejuk,yes,alhamdulillah :) )

click to donate=)