Tuesday 4 October 2011

Cara Buang Kutil dan "Blackhead" [Tips Kulit Licin]


Assalamualaikum semua

dalam kesempatan masa yang ada ini, hehe, memandangkan 2, 3 hari ni agak sibuk..(esok will board flight to egypt), ...bla..bla..saya nak update la sket blog ni..tak nak biarkan blog ni terus kusam dan tidak diimarahkan..hewhew..tapi banyak2 sebab tu yang paling utama sekali sebab benda ni jarang diketengahkan, i mean yang kutil la..coz orang yang kerja kat rumah saya tu, dia ada kutil di bahagian mata..apa la kutil ni kan..emm..hehe..kutil ade banyak jenis sebenarnya benda ni..google images la kalau nak tahu macam mana bentuk kutil ;)

Kutil boleh tumbuh kat mana2 sahaja; muka, leher, kemaluan, bla..bla..
sakit?? tak..kutil tak sakit..kalau yang berakar umbi dari daging tu, maybe la sakit..

Cara buang kutil:
1) letak getah dari buah betik muda (kalau banyak sangat kutil, tak berkesan, tapi cuba la dlu camne, nak try berkesan ke tak)
2) guna Collomax cream (beli kat farmasi, tapi da ade jenama lain, ok, tengok no. 3 ye ;))
3) Verrumal- guna dalam 7 hari, insyaallah tanggal sendiri. Verrumal ni made in German
4)sapu kapur makan
5)Laser surgery ;) bolehla jumpa doktor-doktor (dermatologi) kat hospital..tanya kalau guna petua je ke boleh tanggal@perlukan laser..sebab kalau sikit2 je kutil tu, macam tak berbaloi la kan..kalau nak cepat, bolehla..

Semalam saya pergi Alamanda, kat Putrajaya..ada 1 produk tu memang nak buang blackhead, tapi..ish2, mahalnya..1 botol kecil RM!50..jenama dia in2 ke, em tak pasti, sebab bila da dengar "ye cik, yang ni RM 150" sambil tunjuk benda tu dalam beg kecil lut sinar terus saya mengalihkan pandangan..huhu..(kalau kerja nanti, bolehla I beli, tapi kalau tak pasti kesan dia & jenama dia pun I tak penah dgr, baik tak payah sebab kalau jadi komplikasi2 lain camne? nak cari produk lain pulak? huhu..no way ;)

Dulu tak tau pun blackhead tu ape, yang mane, sebab saya jenis yang tak kisah benda-benda ini..sampailah satu masa tu, saya balik Kelantan, sebab nak ikut satu program symposium of history taking kat USM..balikla saya, naik AirAsia..ok2...stop2..tu cter lain...ape tadi, haa, turun je saya dari kereta sewa airport tu..waaa..cantiknya Kota Bharu, da lama da saya tak datang kat sini..area2 muda osman, stesen bas..saya kat maahad muhammadi dulu, selalu shopping kat sini..selalu balik kampung naik bas..bawa beg besar...huhu..tetapi sekarang, waaa banyaknya bangunan, sedar tak sedar saya da empat tahun tak gi bandar K.Bharu..kueh2 kat KB, pasar siti khadijah tu murah-murah..50sen boleh dapat 3 biji kuih goreng ;) (zaman saya la, skg sume benda da naik harga)

haa, camni, saya turun dari kereta sewa airport tu (pak sedara marah, dy kata ambil je la prebet sapu..huhu..manela saya tahu..cam tak nampak prebet pun, lagipun keselamatan la kan ;)) , saya terus masuk ke bangunan yang ada Parkson..masuk je, ade promoter kecantikan mendekati saya.."adik sekolah mana, adik orang luar ke"..bla..bla..pastu dia cakap muka saya ada blackhead..."REALLY??"

sejak dari hari tu, saya pun mengambil tahu la sket2 pasal muka n 1 more, jaga muka, jaga kesihatan tu adalah nafkah kepada diri sendiri dan amanah dari Allah untuk jaga ye ;)

history la pulak...;)

 ok, jom sama2 kita jaga muka..tak kira la perempuan ke laki ke..okey

senarai ni bukan spesifik kepada blackhead, tapi amalkan je la..insyaallah, menjadi..(doa la jugak kat Allah disamping usaha-usaha ni ye ;)

yang pertama: drink WATER
air ni bagus untuk menyegarkan sel-sel dan banyakla..panjang la nak cter..em, semalam kot, tengok ustaz Don cter kt TV al-hijrah, dia kata "kalau kita perhatikan diri kita ni memang macam tanah, perlukan air, hiasan, bla..bla..) banyak la..best ustaz tu..meresap ke hati kalau u all dengar ;)

yang kedua: sleep (tidur)
haa, yang ni saya fail sket..kadang-kadang tidur empat jam, kadang-kadang sampai 10 jam.. memang tak seimbang..so, lepas ni jom kita stabilkan jadual tidur kita ye

yang ketiga: hygiene (kebersihan)
jangan sentuh muka kalau tak basuh tangan

yang keempat: exercise (senaman)
sekurang-kurangnya 30 minit setiap hari

yang kelima: diet (pemakanan)
ambil banyak antioxidant (sayur dan buah-buahan)

yang keenam: facial steam
yang ni kawan kat asrama maahad dulu ajar..saya kalau rajin buat, kalau tak M
da bertahun tak buat, pastu haritu rajin nak buat, buatla sebelum gi kelas farmakologi

yang ketujuh: Teh hijau (green tea)
teh hijau bertindak sebagai antioxidant (baru beli kat Mydin Hypermarket kat Subang Jaya, insyaallah nak try ni)

yang kelapan: Strip (yang ni memang untuk blackhead)
beli nose pore cleansing strips (kao,skinlite,biore dan lain-lain lagi) boleh survey, kot2 ada muslim yang buat, boleh guna yang muslim, saya tak tahu la kalau2 sendayu tinggi ada ke, atau mana2 la @ buat sendiri..macamana?? ambil facial cotton, celup kat putih telur, tampal kat muka..biar sehingga kering dan lihat hasilnya kat kapas muka tu..mesti ada minyak-minyak yang melekat kat kapas tu

yang kesembilan: tengok muka anda sekarang

yang kesepuluh: dengan menggunakan suara yang boleh didengar oleh telinga sendiri, cakap: "sebenarnya saya sangat cantik, tetapi kalau dihiasi dengan akhlak-akhlak Rasulullah, tentu lebih cantik..."

yang cantik itu budi, yang indah itu bahasa ;)

cases yang takde orang jawab tapi I da publish jawapan

Borang/ Makluman Permohonan Masuk Maahad sekurang-kurangnya 4A 1B, kalau sekolah pilihan hanya 2A 
(Ya Allah, kurniakan Munirah, dapat masuk maahad ;) 

jus buah-buahan yang kaya dengan vitamin..subhanallah


jom pakat-pakat sebar, ramai yang tak tahu


senyum sekejap tengok gambar ni. sungguh, saya suka kelantan yang aman dan islamik

trivia~kalau balik kampung kat kelantan, ada tulisan subhanallah, alhamdulillah kat tepi jalan..
saya suka post k.chak yang ni
sapa nak tolong PERUBATAN? dana

3 comments:

unta di mana-mana said...

yang last tu baik..baguih

Jaty said...

maahad mane nie ? hamidiah kajang ke ? :O same laa

mysa said...

@unta
:))
@jaty
maahad muhammadi perempuan kat Kelantan :)

click to donate=)