Sunday 16 June 2013

Resepi Fillet Rangup (ala2 fish chop gitu rase dy)



Assalamualaikum

Sementara mengunyah fillet goreng ni, nak share la cmne nak buat die..
best makan fillet ni kalau kena gaya masakannya.. setakat ni, buat masam manis n goreng cmni mmg best lah..tp klu buat sup tu, hubby aku tak berape.. so smlm buat sup, aku makan sorang2, dia makan hummus, falafel,nasi dgn ayam gulai yg smlmnye ade balance sikit...mmg terbaikla die kekenyangan sambil2 tgk Mursi berucap, putus hubungan dgn syria katanye..alhamdulillah..bagus mursi ni..bijak, berani..

okey ni resepi die..
nak post cpt2 ni,, aku nak semayang da azan maghrib da ni


Diolah dari blog resepi yg lain sbb aku takde tpg gandum n serbuk roti

Bahan-bahan:
250 gram- seekor fillet ikan dori@basa - hiris petak2
3 sudu tepung jagung
1 biji telur
1/2 sudu lada putih -guna serbuk je
2cm halia -serbuk gak
1 biji bawang putih -diracik halus
sedikit garam
serbuk roti- klu takde, ambik roti, ramas2@mesin kering hingga jadi serbuk-cara ni lebih rangup aku rasa..depend pada taste masing2
minyak

Cara:
1. Campurkan tepung jagung, lada putih, halia dan bawang putih serta sedikit garam dan serbuk roti
2. Dalam mangkuk lain, pecahkan telur, pukul dgn garpu sampai berbuih2/kembang
3. Masukkan fillet dori dlm telur pastu gaul setiap satu fillet dlm adunan tepung.
4. Goreng dalam minyak sederhana panas hingga masak / garing.
5. Angkat dan toskan minyak.

buat cpt2.minggu ni exam belambak, taknak berhibernasi lama2 kt dapur


 p/s:nanti aku update gambar kat Hadiqah Hussien.
rupanya ada hadiqah besar sangat2 kat sini..(ade senior ckp, hadiqah ni hadiqah yg terbesar di Amman). hadiqah ni maksud die taman..

me: why u not bring here before?
hubby: donnoe, i dont like so much. this is 2nd time I come here

while otw to Hadiqah's gate,
hubby: maybe we can come here every Friday
me: eh??

No comments:

click to donate=)