Wednesday 13 July 2011

Narrated Abu Sufyan: That Heraclius sent for him and said, "What did he, i.e. the Prophet order you?" I replied, "He orders us to offer prayers; to give alms; to be chaste; and to keep good relations with our relatives.

assalamualaikum readers
today, i would like to share with u. I think it is superb. I don't know if u like it or not. Perhaps yes. :)

Adakah anda tahu bahawa apa yang anda lihat memberi tenaga sama ada baik atau tidak kepada tubuh anda?

Ya. Tenaga-tenaga inilah yang akan membentuk sifat peribadi anda sama ada baik atau sebaliknya. Mengikut pembelajaran perkembangan kanak-kanak, mereka belajar melalui apa yang mereka lihat iaitu ibu, bapa, jiran, saudara mara dan persekitaran. Orang yang paling penting ialah orang yang paling dekat dengan mereka iaitu ibu bapa. Jika apa yang dilihat itu sikap-sikap buruk, ini akan mempengaruhi sikap mereka. Islam amat menitik beratkan sikap umatnya. Kita lihat sendiri teladan yang sangat baik iaitu Nabi kita Nabi Muhammad S.A.W. Baginda digelar al-Amin kerana sikapnya yang amanah. Kerana sikap baik baginda ini, ramai yang mempercayainya. Dengan menunjukkan sikap yang baik, begitu ramai yang akan suka.

Daripada artikel saya sebelum ini di mana akhlak mempengaruhi sistem antibodi badan kita. Di mana akhlak juga dipengaruhi oleh gangguan daripada penglihatan. Akhlak juga membantu tubuh kita menyerap oksigen dengan baik. Akhlak yang paling terganggu adalah sikap sabar. Sebagaimana beberapa hadis memberitahu mengenai pentingnya sabar :

”Daripada Abu Said al-Khudri r.a, Nabi S.A.W bersabda : seseorang itu tidak dikurniakan suatu pemberian yang lebih baik dan luas daripada sabar.” –riwayat al-Bukhari
”Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi S.A.W bersabda : bukanlah orang gagah itu, orang yang kuat bertinju. Akan tetapi orang yang gagah adalah orang yang dapat mengawal diri ketika marah.” –riwayat al-Bukhari dan Muslim

Mari sama-sama kita lihat umat manusia pada zaman kini, begitu ramai yang terpengaruh dengan budaya-budaya tidak sihat. Bagaimana pengaruh itu terjadi?

Mestilah dari apa yang dilihat. Namun zaman kini, begitu sukar untuk kita mengelak dari melihat perkara-perkara tidak elok, bukan sekadar sikap ibu bapa yang ditiru, adegan-adegan di televisyen, dari papan-papan iklan dan dari majalah sukar untuk dielak. Oleh sebab itulah betapa pentingnya anak-anak yang sedang membesar didik dan diasuh dengan agama supaya menjadi benteng daripada anasir-anasir jahat ini.

Apabila akhlak-akhlak buruk ditiru dan menjadi sebati dalam tubuh, ini akan mempengaruhi tenaga di dalam tubuh. Apabila tenaga telah terganggu, akan membolosi sistem antibodi badan yang mana akan membawa kepada gangguan pada hormon.

sumber dari blog ini

amazing right? that's why Islam is a lifestyle. Those who doubt on it, he/she will suffer loss
Narrated Ibn 'Umar: Allah's Apostle said: Islam is based on (the following) five (principles): 1. To testify that none has the right to be worshipped but Allah and Muhammad is Allah's Apostle. 2. To offer the (compulsory congregational) prayers dutifully and perfectly. 3. To pay Zakat (i.e. obligatory charity) . 4. To perform Hajj. (i.e. Pilgrimage to Mecca) 5. To observe fast during the month of Ramadan.
trivia¬ see this :)

want to read Kemuncup dalam Perjuangan by Tok Guru Nik Abdul Aziz. u have it? could i borrow t from u?? ^_*

..My faith kept me alive
I picked myself back up
Hold my head up high
I was not built to break
I didn’t know my own strength
Found hope in my heart,
I found the light to life
My way out of the dark
Found all that I need..

No comments:

click to donate=)