Monday 2 July 2012

membaca dan AUC

assalamualaikum kpd sang pembaca yang budiman,,

hehe,,perkataan sang ni teringat kat cerita binatang2 kat TV dulu
"pada suatu hari, sang kancil.....
"lalu marahlah sang arnab....
"sang buaya menerkam mangsanya....

aku time balik malaysia layan je kak Fida bercerita musim2 Ramadhan, program kisah dan cerita2 ni.. pastu Amar yang petik gitar ade tepi sebelah pokok tu (sebelum iklan bersiaran, Amar nyanyi2 dulu)....
Amar ni best juga lagu dy,,nurul iman? ingat? popular tau zaman i sekolah menengah dulu2

dulu ayah selalu jugak beli buku-buku cerita
buku siri ape entah,,tapi dalam tu ada banyak2 cerita
ade cerita rakyat dari Jepun yang  sebenarnya burung bangau,tapi bertukar jadi manusia sbb nak balas jasa manusia yg selmatkan dia dari kesejukan
ade cerita pasal ular sawa
cerita rakyat jelata biasa2

syok juga baca buku cerita dulu-dulu
sangat kot
sampai buku cerita yang sama tapi dibaca banyak kali, dan setiap kali proses pembacaan,, amatlah khusyuk macam orang yang tak pernah jumpa buku
aku ingat lagi waktu darjah 4 kan,,waktu tu sekolah sri aman, telipot, kota bharu, masa ni lom pindah KL lagi..kat belakang kelas ade 1 corner ni,, murid2 blh la sumbang buku ke,,mini library gitew,, korang ade tak masa zaman dulu2? hehe
haa,,masa ni ramai jugak la yang letak sirah nabi-nabi semua, cerita binatang, cerita ayah dgn anaknya,,cerita tauladan..
aku baca banyak kali gak, berulang kali baca buku yang sama..sampai satu tahap tu,, aku tanya kawan aku,,takde da ke org nak sumbang buku best2 kat library kita ni?..a kind of desperate mungkin..huhu
eh eh, aku sekelas dgn humairah, exco perubatan skg, da 3 dekad sesi da dy jadi exco, bijak tau dy..aku pernah dapat no 1 masa darjah 4 (exam akhir tahun,klu 1 batch tu, aku yg ke-5 ke ke-4), mairah aku tak pasti,, tapi aku tahu dy tak puas hati dgn aku..haha..eh  mairah klu baca blog ni, wat taktahu je lah eh?..whehei..

kalau kat sekolah al-amin, KL pulak, aku g kantin jgak, faveret aku keropok lekor..
jarang sangat tak pernah kot makan nasi..aku beli then terus ke library..
siri-siri penyiasatan sumer aku baca, bola takraw yang misteri tu(korang der baca?=) yang kalau kita bawa dy tu,,cmne eh, igt2 lupa lak,,tapi bola takraw tu blh bawa kita ke alam ghaib la..(penipu betul kan,,wahaha)
pastu aku suka baca cerita2 rakyat, puteri saadong, cik siti wan kembang(ni wajib baca ni mana tahu aku cicit beliau :P), tun tija, hang lipo, em macam-macam la...
ade jugak cikgu yg jaga library tanya,,tak makan ke? eh,, saya da makan da cikgu.caring cikgu saya <3....pastu kan,aku suka membaca sambil duduk atas sofa kusyen tu,lembut n dekat dgn aircond..hehe..kalau senarai peminjam tu, aku banyak la kan,weheheii..tapi sekolah aku ni sekolah private, jadi takdenye pertandingan baca buku a.k.a anugerah nilam sume tu..

back to reality, 2012: semalam pulak,,aku gi diskusi muslimah hari esok kat dewan wehdah
ust hasanah n ustazah hanisah datang..lama diorang tunggu, mungkin sbb kitorang kat zagazig ni da ramai yg nak balik malaysia, ade yg exam, so kurangla sikit yang hadir..
entahla,,aku tak reti nak tulis panjang2+aku exam esok,,nantilah bila2 story lagi
buku muslimah hari esok ni, blue cover ade bunga-bungaan lagi dan wanita berpurdah.. diterjemah oleh ustazah2/exco pmram la..alhamdulillah, bangga aku , ye la selama ni, ustaz2 je kan yang terjemah,tgk gambar ustazah2 kat ruangan ucapan tu,aku tumpang bangga la sbb nak harapkan aku terjemah kitab2 bagai ni,, insyaallah la 2040 mungkin? whehei

tapi kan
ade yang buat aku rasa tercabar jugak semalam, sbb ketua hEWI kata camni "perempuan ni ramai atas dunia ni(ayat bangga sket),,tapi....dari segi angka je lah, dari segi kualitinya.. kurang (zzoohh, aku rasa cam errr..)..memanglah memang kakak2 tu perempuan jugak dan aku rasa diorang pun tercabar jugak dgn ayat tu.. kak HEWI cakap perempuan ni lemah dari segi emosi dan ilmunya..aku tegaskan sekali lagi ok EMOSI dan ILMU..

kan-kan,,jadi perempuan ni bukan senang,,banyak kena kontrol
emosi, adab2, aurat, cara cakap,,weh banyak la..tapi ada hikmah disebaliknya..

membaca ni macam kita dok dalam gua tapi kita tahu benda di luar
orang yang banyak baca ni (ni aku perhatikan la) selalunya mempunyai rasa ingin tahu yang cukup kuat

baru-baru ni aku bukak fb group: tengokla satu post ni, ustaz Rosdi, beliau cabar student2 zagazig yang duduk bertahun2 kat sini, sekurang2nya balik Malaysia 300 hadis wajib ade dalam kepala..(yang ni pun buat aku rasa tercabar gak)..huhu..teringat aku kat game explorace yang group aku dapat no 2 ritu, ade kot letak pic dlm blog ni,, haa igt, yang tu la, dalam tu ade 1 checkpoint ni memerlukan setiap peserta dlm group tu hafal 1 hadis dan maknanya sekali,, aku cool je sbb aku tak expect ...oit,,panjangnyaaa hadis ni mak aih,, tapi ok,,we all can do it,, kami 1 group saling bantu membantulah dalam men'tasmi' bacaan hadis masing2...
group ni aku, zafirah, zati ahli bait aku, dgn hafidzatul hasaniyah ..best an nama beliau..hafidzatul hasaniyah~~

aku ade beli dgn syafi'ah buku terbaru dari malaysia katanya: 
antara judul buku yang aku beli tu: kebangkitan gerakan islam dalam fenomena arab spring,
ustaz azhar idrus: daie sejuta ummat siapakah taghut?, dan 1 buku politik..dan yang aku tak gi ambik lagi ade 2 buah buku..

bulan tujuh ni aku harap sangat aku dapat menjenguk AUC press kat tahrir (cam familiar kan nama tempat ni? hehe tahrir ni tempat orang kumpul wat revolusi hari tu..skg ni pun ade je perhimpunan kat situ, rakyat nak hapuskan beberapa item..insyaallah, aku percaya Dr Morsi akan laksanakan apa yang rakyat nak.. DR Morsi ni pernah mengajar kat universiti zagazig tau..genius dan the best larh!

berkenaan dgn AUC press tu, diorang ade wat diskaun berakhir 30@31 julai ni..ade tau kupon diskaun tu..diskaun 10% ,,.kat sini kupon AUC

THE AUC PRESS TAHRIR BOOKSTORE IS OPEN!
* 10:00 am – 6:00 pm daily; closed Friday
* AUC Tahrir Campus, Mohamed Mahmoud street
* accessible from Mohamed Mahmoud street, valid ID required
* tel. (02) 2797 5929
* 20% off every first Saturday of the month
* The AUC Press Bookstores can order any book in print published in the United States or the United Kingdom.
 
aman rasa depan laptop bila Lilo diluar bilik,,sebab dia suka dok depan laptop
eh eh siapakah Lilo?
jeng jeng jeng

panjang pulak aku taip utk entri kali ni..
blog ni berdasarkan mood ok?
haa, aku tahu nama facebookku sarra 'mood,, kalau aku takde mood je mesti some ppl said to me' kan ke kau ade mood ke',,ceh.. [mood tu my daddy name,,takde kaitan langsung dgn perubahan mood atau emosi atau EQ..wuhewheiewei]
ok lah,,nak study dulu..ophthal oral and MCQ esok..
assalamualaikum and have a nice day! =))

"But the West is trying to weaken Islam from outside and inside. They attack our people and invade our countries from outside, and they weaken us from within with ideas like secularism, liberalism and democracy. This is all designed to contaminate our pure Islam."
Abu Bakar Bashir

"Come forward as servants of Islam, organise the people economically, socially, educationally and politically and I am sure that you will be a power that will be accepted by everybody"
Muhammad Ali Jinnah


antara buku yg aku beli haritu kat msia..rm700lbh, senior cairo u ckp, klu nak beli buku medik, beli je kt cairo, no need to go to Kamal's Bookstore(dpn HKL)

bentuk soalan MCQ esok

sape balik msia,,pls join FIMA..nampak aktiviti best sesangat..





 

No comments:

click to donate=)