Wednesday, 14 July 2010

Enam Pintu Syaitan Masuk ke dalam Hati

Assalamualaikum semua..hai2..hehe...hari ini saya nak tulis taip sket..saje..nak sharing2 dgn semua..

in the name of Allah, the most beneficent, the most merciful
all the praises and thanks be to allah, the lord of all the worlds
the most beneficent, the most merciful
the only owner of the day of recompense
you (alone ) we worship, and you (alone) we ask for help
guide us to the straight way
the way of those on whom you have bestowed
your grace, not of those who earned your anger,
nor of those who went astray.
(surah alfatihah , holy al-Quran )


lepas tu, try tengok video klip ini ingat Dia

dan sesiapa yang mencari ugama selain ugama Islam, maka tidak akan diterima daripadanya, dan ia pada hari akhirat kelak dari orang-orang yang rugi [al-imran:85]

dan bagi tiap-tiap umat ada arah (kiblat) yang masing2 menujunya: oleh itu berlumba-lumbalah kamu mengerjakan kebaikan....[al-baqarah:48]

Al-Harith bin Asad Al-Muhasabi;
maka hati itu ialah rumah, dan pintu-pintunya : adalah mata, telinga, lidah, dua bibir, dua tangan, dua kaki, dan hidung. Apabila dibuka salah satu dari pintu-pintu yang enam tersebut tanpa ilmu, hancurlah rumah itu...

Bagaimanakah pula tanah boleh memamahmu, sedangkan cinta berada di hatinya dan pujian kepada Nabi s.a.w bermain di lidahnya

letakkan cinta terhadap Nabi s.a.w di dalam hati anda, ia akan meneranginya. Masukkanlah makhluk yang paling agung di dalam hati...

Imam al_Qurtubi berkata: penglihatan adalah pintu yang paling besar menuju ke hati..dan kita wajib berjaga2 dengannya

Sufyan as-Sauri berkata : sesungguhnya perkara pertama yang kami mulakan setiap hari ialah menjaga pandangan....

trivia¬ nasihat ini ditujukan pada diri sendiri dan sahabat-sahabat yang inginkan secangkir nasihat buat pengingat diri..jom berusaha menjaga hati. elakkan zina hati. Amalkan ghaddul bashar iaitu menundukkan pandangan..mata ni salah satu pintu syaitan juga la...ok lah..kita semua ingin masuk syurga..tak susah pun untuk menundukkan pandangan, menjaga penglihatan dari benda-benda tidak elok dipandang, yang boleh merosakkan hati (zina hati)..huhu..ok sahabat-sahabat, saya chaw dulu..lapar..hehe..ingat tu Imam Qurtubi kata ape, dan nasihat2 yang lain..boleh kita nasihat kat orang lain pula..ok..
dah lama tak update blog..saya ke Kaherah..tidur rumah keluarga saya..siapa lagi kalau bukan KPKM ( keluarga pelajar Kelantan Mesir )..(tapi tak bermakna saya lupakan BKSAM)....hehe..buat sahabat-sahabat yang tinggal jauh dari Kaherah, pergi la melawat rumah keluarga..boleh menjalinkan hubungan persaudaraan Islam di situ..sebab tempat berkumpul kan, especially masa cuti ni..ok..assalamualaikum semua *_^

sumber buku: buku yang diterjemah oleh ustaz Mujahid Fadzil > Menjaga hati..sorry..lupa tajuk :p


3 comments:

Aisyah Khadijah said...

buku tuh, azra punye, hadiah dr kak najuwa sazali <3

~allahuakbar said...

oo..hehe..aisyah khadijah la yg pinjam buku azra..emm saya rasa pun saya pinjam dari azra tahun lepas..hehe...lupa..tapi ni isi penting dia lah..saya salin balik sket..hehe..bile la plop ust mujahid nak dtg zagazig ye? best die bg ceramah..hehe..ok assalamualaikum :)

Aisyah Khadijah said...

waalaikumussalam :D

click to donate=)