Tuesday 1 June 2010

Hari Ibu? so whatt? ada ape dgn hari ibu???

Jangan Sambut Hari Ibu

Propaganda anjuran agama Kristian...
sbgmana sambutan April Fool dan Hari Kekasih.... So careful
guys....

Kepada semua baca kisah asal usul pengertian "HARI IBU" yang
sebenar. Kalau kita sambut hari ibu bermakna kita juga merayakan hari
"IBU PADA TUHAN" yang menjadi amalan orang GREECE terdahulu. Ini
semua sumber dari kristian dan sudah tentu memesongkan akidah kita.
jadi kewajipan saya di sini untuk beritahu semua orang
agar JANGAN SAMBUT HARI IBU, kalau kita kasih, sayang dan ingat jasa
ibu sebaiknya sentiasa mendoakannya tak perlu cuma pada hari hari
tertenu saja, setiap hari mendoakannya adalah sebaiknya dan dituntunt.
Harap di sebarkan kepada kawan-kawan atau saudara mara tentang sejarah
HARI IBU ini.


Sejarah hari ibu


Perayaan Hari Ibu pertama dapat ditelusuri kembali ke
perayaan musim bunga Greek kuno untuk menghormati Rhea, yang
Ibu para Dewa. Selama 1600-an, Inggeris merayakan hari yang disebut
"Mothering Sunday". Dirayakan pada Minggu 4 Prapaskah.
"Mothering Sunday" menghormati ibu dari Inggeris..

Selama ini banyak dari Inggeris yang miskin bekerja sebagai pelayan untuk kaya.Sebagai pekerjaan sebahagian besar terletak jauh dari rumah mereka, para pelayan akan tinggal di rumah majikan mereka. Pada Minggu Mothering pelayan akan hari cuti dan didorong untuk pulang dan menghabiskan hari itu dengan ibu-ibu mereka. Sebuah kue khas, yang disebut kue ibu, sering dibawa bersama untuk memberikan sentuhan meriah.
Sebagai menyebarkan agama Kristian di seluruh Eropah perayaan diubah untuk menghormati "Ibu Church" - kekuatan spiritual yang memberi mereka kehidupan dan melindungi mereka dari bahaya. Seiring waktu festival blendedwith gereja perayaan Minggu Mothering. Orang-orang mulai menghormati ibu mereka serta gereja.

Di Amerika Syarikat Hari Ibu pertama kali dicadangkan pada tahun 1872 oleh Julia Ward Howe (yang menulis kata-kata nyanyian Pertempuran Republik) sebagai hari yang didedikasikan untuk keamanan. Ms Howe akan mengadakan pertemuan Hari organizedMother's di Boston, Mass pernah tahun.
Pada tahun 1907 Ana Jarvis, dari Philadelphia, memulakan kempen untuk membentuk Hari Ibu kebangsaan. Ms Jarvis gereja memujuk ibunya di Grafton, West Virginia untuk merayakan Hari Ibu pada ulang tahun kedua kematian ibunya, hari Ahad 2 Mei. Pada tahun berikutnya Hari Ibu juga disambut di Philadelphia.
Ms Jarvis dan para pendukungnya mulai menulis surat kepada menteri, pengusaha, dan ahli politik dalam pencarian mereka untuk mendirikan Hari Ibu kebangsaan. Ia berjaya sebagai oleh 1911 Hari Ibu dirayakan hampir di setiap negara bagian. Presiden Woodrow Wilson, pada tahun 1914, membuat pengumuman rasmi Hari Ibu sebagai hari cuti kebangsaan yang akan diadakan setiap tahun pada hari Ahad 2 Mei. Sementara banyak negara di dunia merayakan Hari mereka Ibu sendiri di masa yang berbeza sepanjang tahun, ada beberapa negara-negara seperti Denmark, Finland, Itali, Turki, Australia, dan Belgium yang juga merayakan Hari Ibu pada hari Ahad kedua Mei

Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam) dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji) dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya.
(Aali-Imran:104)

wallahu'alam~~

trivia¬actually, sy xsuka sambut hari ibu@hari bapa...hari anak xpe..hehe..xde la..serius sy x bpe suka...sbbnye ramai ibu yg ade kt dunia ni..so,sy suka bg hadiah, wish umi ms befday dy je..dan probability utk org lain smbut befday pd hari tu juga (iaitu 27 jun) rendah..bg sy la berbnding hari ibu yg berjuta-juta org yg bergelar ibu.(termasuk my mom la even i call her umi)..hehe..keluar matematik plop..u know, maths is everything in life...my grandma xpandai english@sains ke ape..but she knows some about maths~~u know what? maths=money..hahahha

No comments:

click to donate=)